Aandacht voor de rollen van vrouwen in de DADA-kunst (2)

28 september 2024

Opgericht in 1916 in de kunstenaarsbar Cabaret Voltaire in het Zwitserse Zürich en geleid door Emmy Hennings en Hugo Ball, ontwikkelde het collectief DADA zich al snel tot een internationale en grensoverschrijdende kunstbeweging, waartoe naast het gezelschap in Zürich zich ook collectieven en individuele kunstenaars aansloten in de steden New York, Parijs, Berlijn, Hannover en Keulen, omdat zij het gevoel hadden dat zij erbij hoorden.

Aandacht voor de rollen van vrouwen in de DADA-kunst (2)

Expositie "der die DADA" in Arp Museum.

Volgens kunstkenners was DADA in wezen een revolutionaire beweging die zichzelf zag als een creatieve manier van protest tegen oorlog, militarisme en mechanisering van de wereld. De betrokkenen werkten eraan om kunst en leven met elkaar samen te laten smelten. Taal, dans, muziek en grafisch-visuele expressiemiddelen vormden het basisvocabulaire waarmee de betrokkenen die bestaansvorm opzochten om zich te bevrijden.

Ook organiseerden zij acties, optredens, performatieve producties, soirées en happenings op podia of op straat, die aandacht trokken bij het publiek en essentieel waren voor het bereiken van het doel. Ongeveer 200 kunstvoorwerpen en opstellingen illustreren voor alle bezoekers de diversiteit van DADA. Bij de interessante tentoonstelling is een waardevolle stevige catalogus verschenen. “der die DADA” vindt plaats in het hoger gelegen gedeelte van het museum met een mooi uitzicht.

Aandacht voor de rollen van vrouwen in de DADA-kunst (2) - 2 Aandacht voor de rollen van vrouwen in de DADA-kunst (2) - 3 Aandacht voor de rollen van vrouwen in de DADA-kunst (2) - 4
Een sfeerbeeld van de expositie “der die DADA” met kunstwerken van o.a. Sophie Taeuber-Arp.

ISBN 978-3-7774-4443-7, “der die DADA”, Helene von Saldern, Julia Wallner en Joëlle Warmbrunn, 2024, Hirmer Verlag, 288 pagina’s, € 38.

Arp Museum Bahnhof Rolandseck, Hans-Arp-Allee 1, D-53424 Remagen, www.arpmuseum.org.


Gerelateerde artikelen