Adolf Hölzel als pionier van kleurrijke abstracte kunst (2)

23 maart 2019

Na het beëindigen van zijn academische loopbaan aan het eind van 1918 wordt hij als kunstenaar meer en meer zichtbaar en concentreert hij zich op het gebruik van pastelkrijt als medium. Hij krijgt meerdere opdrachten voor het ontwerpen en realiseren van glasvensters.

Adolf Hölzel als pionier van kleurrijke abstracte kunst (2)

Adolf Hölzel - Farbharmonie als Ziel

Zijn latere werken werden door de omstandigheden na 1933 als “entartete kunst” veroordeeld en alle werken in openbare verzamelingen en in gebouwen werden verwijderd. In de expositie met 100 kunstwerken komen al zijn kunststijlen en motiefkeuzen en zijn gebruik van verschillende schilder- en tekenmaterialen en ondergronden aan de orde.

Zijn rol als opleider voor onder andere Oskar Schlemmer, Willi Baumeister en Johannes Itten is verder niet aangegeven in de expositie. De fors uitgevallen catalogus is een sieraad voor kunstliefhebbers en een inspiratiebron voor alle studenten en docenten bij kunstopleidingen en creatieve cursussen en inleidingen. Voor de kleurencirkel van Johannes Itten stond de kleurencirkel van Hölzel model.

Adolf Hölzel als pionier van kleurrijke abstracte kunst (2) - 2

ISBN 978-3-86832-489-1, “Adolf Hölzel - Farbharmonie als Ziel”, Wolf Eiermann, Wienand Verlag, 2019, 164 pagina’s.

Museum Georg Schäfer, Brückenstraβe 20, D-97421 Schweinfurt, www.museumgeorgschaefer.de.


Gerelateerde artikelen