Affiches zijn interessante communicatiemiddelen

11 januari 2013

Voor het aanprijzen van producten en het bekendmaken van evenementen, tentoonstellingen, beurzen en campagnes worden veelal affiches ontworpen en gebruikt op plaatsen waar veel publiek aanwezig is. De ontwerpen zijn soms zeer ingewikkeld en indrukwekkend. Er is ook een stroming van ontwerpers en kunstenaars, die juist met minimale vormen, objecten en teksten de boodschap willen overbrengen.

Affiches zijn interessante communicatiemiddelen

The Magic of Things

In het Museum voor Vormgeving in Zürich (CH) is één van de grootste collecties affiches ondergebracht. In het nieuwe boek bieden de samenstellers een beeld van ontwerpen waarop de eenvoud de kracht is van de reclame of de boodschap. Het zijn stuk voor stuk geweldige ogenschijnlijk eenvoudige ontwerpen, maar wel met een doordachte en magische uitwerking op toeschouwers.

De stijl van het minimalistische ontwerp werd al in de jaren 1930 bedacht. Het zijn sieraden voor grafisch ontwerpers, musea en docenten en studenten in opleidingen voor grafische vormgeving. De geweldige eenvoud en de enorme zeggingskracht van ontwerpen voor bijvoorbeeld de schoenen van Bally en Bata, voor Citroën, Sinalco, Pirelli, Tungsram, Milka, Pathé en Maggi maken deel uit van de beroemde collectie. De afbeeldingen en tweetalige (D/E) begeleidende teksten geven de lezers een uitstekend beeld van de ontwikkelingen van de grafische kunst, creatieve ontwerpen en vooral het gebruik in de reclamewereld.

ISBN 978-3-03778-258-3, “The Magic of Things”, Gerda Breuer en Bettina Richter, Lars Müller Publishers, 2012, 96 pagina’s


Gerelateerde artikelen