Beeldspraak als basis voor opdoen van nieuwe ideeën

7 april 2018

Met het boek “Waarnemen en ideeën opdoen” kreeg de bekende en succesvolle grafisch ontwerper Kurt Weidemann een platform om tachtig ontwerpen uit zijn archief van honderden gerealiseerde beeld- en woordontwerpen te laten zien en toe te lichten. Daarin behandelt hij het praktische verschijnsel van ons bewustzijn voor visuele communicatie. Bekend is de ontwerper van het nieuwe ontwerp van het logo van de Duitse spoorwegen, het Porsche embleem of de revisie van de Mercedes ster.

Beeldspraak als basis voor opdoen van nieuwe ideeën

Wahrnehmen und Ideen finden

Een citaat van hem: “Een embleem is pas perfect, wanneer men het met de grote teen in het zand kan tekenen”. Na de studie aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Stuttgart werd hij in 1964 docent aan deze Academie. Dat moment werd ook de start voor zijn werk als ontwerper en reclamemaker. In de inleiding “Zien als een vorm van een denkproces” bespreekt de auteur een aantal praktische ontwerp-ervaringen.

Beeldspraak als basis voor opdoen van nieuwe ideeën - 2 Beeldspraak als basis voor opdoen van nieuwe ideeën - 3
Creatieve ontwerpen van Kurt Weidemann.

Daarna volgen illustraties met succesvolle beeldfragmenten met een psychologische achtergrond, reclameuitingen en hun waarneming, voorstellingen met creatieve uitwerkingen, advertenties met beeldspraak, tips om de verdeling tussen illustraties en teksten juist te kiezen in advertenties en enkele voorbeelden van reclamecampagnes die sowieso zorgen voor een dialoog.

ISBN 3-409-12679-1, “Wahrnehmen und Ideen finden”, Kurt Weidemann, Siegfried Vögele Institut, 2004, 192 pagina’s.


Gerelateerde artikelen