Beeldverhalen dragen bij aan educatie en informatie

15 februari 2014

Het gebruik van stripverhalen neemt toe. Er is vooral een toename te constateren op het vlak van voorlichting en uitleg over lastige onderwerpen.

Beeldverhalen dragen bij aan educatie en informatie

Wissen durch Bilder

Een beeldverhaal is veelal efficiënter gebleken om personen te informeren dan het gebruik van een heldere of compacte tekst met zo af en toe een bijpassende illustratie tussen de tekst. In eerste instantie is gekozen om jongeren op deze wijze effectief te informeren. En deze keuze werkt uitstekend, volgens een groot onderzoek naar invloeden en kracht van beeldcommunicatie via stripverhalen of veelal comics genoemd. Inmiddels is gebleken dat ook volwassenen met succes benaderd kunnen worden door de comics. Mediaspecialisten en -deskundigen geven in het leer- en vakboek “Weten door illustraties” hun ervaringen, mening, visie en toekomstverwachtingen over het gebruik van comics om nieuwsfeiten, instructies, waarschuwingen en leerstof over te brengen aan het publiek. Voor docenten, studenten en medewerkers aan opleidingen Multimediale Beeld- en Informatietechnieken en Cultuur en Maatschappij geeft het boek vele voorbeelden van toepassingen van comics met leerzame werkingen. De auteurs benaderen het fenomeen van vertellende beelden vanuit verschillende vakdisciplines, zoals vanuit de psychologie, sociologie, pedagogie en de kunst- en cultuurwetenschappen. Een referentiebron voor alle comicontwerpers en -tekenaars.

ISBN 978-3-8376-1983-6, “Wissen durch Bilder”, Urs Hangartner, Felix Keller en Dorothea Oechslin, transcript Verlag, 2013, 330 pagina’s.


Gerelateerde artikelen