Beïnvloeding op straatkunst door gebruik digitale media

12 april 2017

De basis voor het stevige informatieve en kunstzinnige boek “Street Art en nieuwe media” is gelegd in een dissertatie van de auteur voor het verkrijgen van haar titel. In het inleidende artikel definieert zij het begrip Street Art als een plaats en situatie betrokken kunstuiting in een openbare (stads-)ruimte. Daaraan gekoppeld hoort te worden meegenomen het veelal korte bestaan van deze kunstsoort.

Beïnvloeding op straatkunst door gebruik digitale media

Street Art und neue Medien

Het zijn immers andere artiesten die de werken overschilderen of beplakken, de ijverige werkers van de reinigingsdiensten met de reinigingsmiddelen en -methoden poetsen alles razendsnel en de vaak verrassende weerssituaties die ook invloed hebben op de levensduur van straatkunst. Soms zijn de voetgangers niet zo netjes en lopen dan over de krijttekeningen, waaraan meerdere uren is gewerkt.

De fenomenen Street Art en Graffiti hebben gemeenschappelijke raakvlakken bij het ontstaan en in een officiële situatie ook bij onze waardering. Door de geweldig snelle ontwikkeling van digitale opnameapparatuur verspreiden plaatjes van gerealiseerde projecten zich razend snel door de wereld. Daardoor is er een wereldwijde belangstelling ontstaan voor het resultaat van soms waanzinnig mooie, magische en fascinerende straat- en muurtekeningen.

In het algemeen is de kunst op straten en op muren vergunningplichtig. De auteur pleit voor een versoepeling van de autoriteiten. Zij gaat voorts in op allerlei aspecten rondom het ontwerpen en realiseren van straatkunst, de praktische en esthetische kanten van de straatkunst, mede in relatie tot het gebruik van moderne en innovatieve digitale media. Nieuwe media-apparatuur en -technologieën als smartphones, apps, digitale opslagmedia en sociale netwerken spelen in de context van de straatkunst tegenwoordig een centrale rol.

Beïnvloeding op straatkunst door gebruik digitale media - 2
Een geslaagde muurschildering als straatkunst op een officieel postzegelblokje uit Polen.

De auteur bespreekt de actuele trends in de straatkunst, geeft voorbeelden van werken van kunstenaars en geeft een gedetailleerde benadering van de wereld achter de straatkunst als een sociaal technisch creatief proces. Zij vult de resultaten van haar waardevolle wetenschappelijke studie aan met haar bevindingen hoe vandaag de dag een rol is weggelegd voor de digitale archivering en de invloed van straatkunst op het verloop van de kunstgeschiedenis.

De lezers zullen zeker geïnspireerd raken om meerdere festivals van straatkunst te bezoeken om kort te kunnen genieten van magische perspectivische krijttekeningen op straten, pleinen en binnen- en buitenruimten. Het boek geeft interessante achtergrondinformatie over het fenomeen straatkunst voor docenten en studenten in de kunststudies.

ISBN 978-3-8376-3535-5, “Street Art und neue Medien”, Katja Glaser, transcript Verlag, 2017, 414 pagina’s.


Gerelateerde artikelen