Betekenis en de symboliek van de macht van kleuren

6 september 2014

Mensen reageren niet alleen rationeel, maar in zeer sterke mate ook emotioneel op kleuren. Emoties worden echter niet direct door kleuren bepaald, maar kunnen er wel door beïnvloed worden. Voorkeur voor een bepaalde kleur is bij personen individueel bepaald. Kleuren zijn machtig en veroorzaken bij de mens stemmingen en emoties. Door kleuren wordt de mens manipuleerbaar in positieve en negatieve zin. Kleuren kunnen, als middel van een therapie, genezen en kunnen in de reclame handelingen en het koopgedrag aansturen.

Betekenis en de symboliek van de macht van kleuren

Die Macht der Farben

Kleuren hebben macht en een betekenis. Hoeveel macht kleuren hebben en welke invloed zij kunnen hebben op personen is helder behandeld in het representatieve en leerzame boek “De macht van kleuren”. Van dit leerboek verscheen onlangs de 9e editie. In het boek is bewust gekozen om geen kleurig beeldmateriaal op te nemen. Bij het doornemen van de teksten zullen lezers begrijpen waarom er geen plaatjes in het boekje staan, omdat het beste beeld door de lezer zelf gevormd wordt. Lezers komen meer te weten over kleurtheorie en kleurpsychologie en worden aan de hand van vijf experimenten in de sfeer gebracht voor het bestuderen van de afzonderlijke kleuren en hun specifieke eigenschappen en karakteristieke invloeden op personen. Voor elke kleurenadviseur en -ontwerper een zeer interessante en leerzame uitgave en bijzonder bruikbaar in het onderwijs.

ISBN 978-3-7844-7434-2, “Die Macht der Farben”, Harald Braem, Wirtschaftsverlag Langen Müller Herbig, 2009, 228 pagina’s.


Gerelateerde artikelen