Bijzondere aandacht voor historie Wiener Werkstätte (2)

6 augustus 2021

De tentoonstelling bevat ongeveer 160 objecten. Kunstzinnige verantwoordelijkheid ligt in handen van Tobias G. Natter, voormalig directeur van het Leopold Museum Wien en auteur van publicaties over schilderijen van Gustav Klimt (2012) en Egon Schiele (2017). Enerzijds biedt de tentoonstelling een frisse blik vanuit een Weens perspectief op Ferdinand Hodler (1853-1918), die toen al als een Zwitserse 'nationale kunstenaar' werd gezien.

Bijzondere aandacht voor historie Wiener Werkstätte (2)

Hodler, Klimt und die Wiener Werkstätte

Het herinnert kunstliefhebbers eraan dat Hodler zijn internationale doorbraak maakte door het overweldigende succes van zijn deelname aan de 19e tentoonstelling aan de Weense Secession in 1904. Het bracht voor hem zijn langverwachte sociale en financiële successen. Anderzijds verbleef Ferdinand Hodler tijdens de tentoonstelling enkele weken in Wenen, waar hij de esthetiek van de Weense art nouveau uit de eerste hand leerde kennen.

De eerste contacten tussen Hodler en Klimt dateren uit 1903, toen het bouwproject voor het Kunsthaus zich in de beslissende fase bevond. Door de economische gevolgen van de eerste wereldoorlog voor Oostenrijk werd in het neutrale Zwitserland de vestiging van de Wiener Werkstätte in Zürich opgericht en in gebruik genomen. In het gebonden en waardevolle kunstboek geven meerdere kunstexperts een overzichtelijk beeld van de ontwikkelingen in de kunstwereld.

Bijzondere aandacht voor historie Wiener Werkstätte (2) - 2
Een beeld van de voorzijde van de winkel van de Wiener Werkstätte aan de Bahnhofstrasse 1 in Zürich (1917); een afbeelding uit het kunstboek “Hodler, Klimt und die Wiener Werkstätte”.

ISBN 978-3-03942-016-2, “Hodler, Klimt und die Wiener Werkstätte”, Tobias G. Natter, Verlag Scheidegger & Spiess, 2021, 224 pagina’s.

Tot en met 29 augustus 2021 te zien in: Kunsthaus Zürich, Heimplatz 1, CH–8001 Zürich, www.kunsthaus.ch.


Gerelateerde artikelen