Bredere aandacht voor Minimalisme
Het is vooral de eenvoud die de hoge aantrekkingskracht voor de stroming van de minimalistische kunst bepaald en zorgt voor steeds meer liefhebbers. De initiatiefnemers en beheerders van de toonaangevende collectie van kunst in de verzameling DaimlerChrysler namen al enkele jaren na de start van opbouw van een kunstcollectie in 1977 het besluit om zich ook te richten op het aanleggen van een verzameling van minimalistische kunst.
Minimalism and After
Het begon allemaal in 1977 met het verzamelen van kunstwerken van kunstenaars uit voornamelijk het zuidelijke deel van Duitsland, die allen een relatie hadden met de Stuttgarter Kunstakademie, zoals Adolf Hölzel, Oskar Schlemmer, Willi Baumeister, Jean Arp en Max Bill. Aan de opbouw van de zwaartepunten in de kunst werden kunstwerken van bekende en onbekende kunstenaars uit de wereld van de geometrische, abstracte, constructieve en minimalistische kunst toegevoegd. Met deze toevoegingen is de collectie evenwichtiger opgebouwd en heeft een groot aanzien bij kunstverzamelaar en kunstliefhebbers.
Inmiddels omvat de verzameling meer dan 1500 kunstwerken van ruim 400 Duitse kunstenaars en van vele andere internationaal bekende kunstenaars. Alle kunstwerken uit de collectie zijn voortdurend tentoongesteld in ruimten van de onderneming, in gebouwen van anderen en in de vele exposities over de gehele wereld. In de herfst 2000 is een serie exposities gestart met kunst waarin het minimalisme de hoofdrol speelt. Dit geliefde concept liet het resultaat zien van de inzet van de beheerders van de collectie om zich echt in te spannen een deelcollectie van hoog aanzien op te bouwen, waarin met minimale beeldconcepten acceptabele kunst gemaakt kan worden.
Door de compacte presentaties en het uitgeven van de bijbehorende catalogi is in de periode 2000-2006 een omvangrijke aanvulling op de collectie ontstaan. Zelfs zo omvangrijk dat in coöperatie met de uitgever Hatje Cantz Verlag een prachtig kunstdocument ontstond dat een beeld geeft van de ontwikkelingen, tradities en tendensen in de minimale kunst vanaf 1950 tot en met heden. De publicatie bevat de reproducties en foto’s van meer dan 270 kunstwerken, installaties, video’s en sculpturen van 148 kunstenaars. Het kunstdocument start met artikelen over de minimale kunst en laat duidelijk trends en veranderingen zien.
Natuurlijk is er extra aandacht voor de voorlopers van deze vrij jonge kunstvorm. Van elke kunstenaar is een beschrijving over zijn leven en werk gegeven en zijn meerdere kunstwerken afgebeeld en besproken. Alle teksten zijn tweetalig uitgevoerd in het Duits en Engels. Door de enorme omvang van dit boek hebben kunstliefhebbers en studenten aan kunstacademies een zeer boeiend en vooral leerzaam kunstdocument met ruim 620 kleurrijke afbeeldingen uit de werelden van de geometrische en minimale kunst beschikbaar.
ISBN 978 3 7757 1828 8, “Minimalism and After”, Renate Wiehager, Hatje Cantz Verlag, 2007, 553 pagina’s.
DaimlerChrysler Contemporary, Haus Huth, Alte Postdamer Strasse 5, D-10785 Berlin, www.collection.daimlerchrysler.com.
Gerelateerde artikelen
Online verkrijgbaar
Het in dit artikel besproken product is online verkrijgbaar bij Bol.com
Gerelateerde webshop producten
65
van € 34,95 voor € 20,00Fernand Léger
nu voor € 30,00Berlin 3D
nu voor € 20,00Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé