De mens centraal in kunst van Ferdinand Hodler

30 juli 2013

De Zwitserse schilder Ferdinand Hodler (1853-1918) is met zijn indrukwekkende oeuvre een beroemdheid geworden in de Europese kunstwereld. Zijn kunstwerken hebben een stijl, die ligt tussen realisme, symbolisme en de moderne kunst van het begin van de 20e eeuw. Een groot deel van het werk is vele malen opgehemeld en een aantal malen bekritiseerd.

De mens centraal in kunst van Ferdinand Hodler

Eine symbolistische Vision

Maar de originaliteit en de soms tedere uitstraling zorgen voor een nieuwe ontdekking door de vele kunstliefhebbers. Ook het werk met de bevroren meren, de gletschers met de geweldige ijsmassa’s en de bergketens maken indruk op bewonderaars.

Hodlers symbolistische kijk op de harmonieuze eenheid van mens en natuur is verwerkt in monumentale composities van mannen en vrouwen. Zijn sterke expressieve uitdrukkingskracht komt nog eens extra in beeld door zijn serie werken van zieke, stervende en dode personen. Door nieuwe studies is meer te weten gekomen over het werk in zijn gewaardeerde oeuvre en de resultaten daarvan zijn weergegeven in een zeer omvangrijk kunstboek.

Dit boek doet tevens dienst als catalogus voor een expositie in het Kunstmuseum Bern, die tot en met 10 augustus 2008 liep. De samenstellers zorgen voor een thematische behandeling van herkenbare onderwerpen in het werk. Zo vindt de lezer werken met de liefde, de waarheid, lente en herfst en de nacht. Zijn beroemde zelfportretten stralen zijn zelfverzekerd uit in dit mooie kunstboek.

ISBN 978 3 7757 2062 5, “Ferdinand Hodler - Eine symbolistische Vision”, Katharina Schmidt, Hatje Cantz Verlag, 2008, 416 pagina’s.


Gerelateerde artikelen