De wereld van lichtreclames als signaturen van de nacht

31 mei 2014

Licht en lichtreclames spelen belangrijke rollen in ons dagelijks leven, zorgen voor sfeer en bepalen meestal het straatbeeld. Dat was vroeger wel wat anders geregeld met het gebruik van lichtreclames, het nut ervan en de waardering door personen op de straat.

De wereld van lichtreclames als signaturen van de nacht

Signaturen der Nacht

Licht- en neonreclames zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld en zeker niet meer uit dat van de grote stad. Het vijftig jarig jubileum van het verbond voor lichtreclame - FVL is de aanleiding geworden om de rijke geschiedenis en de ontwikkelingen op het gebied van licht- en neonreclame in een mooi boek te laten zien aan een groot publiek. De publicatie is een referentiebron geworden voor het vak van lichtreclameontwerper en -maker. Het prille begin van de signalen der nacht is op voortreffelijke wijze beeld gegeven in de staalkaart voor ondernemers en voor fans van lichtreclames. Met foto’s uit de gehele wereld krijgen de lezers kleurrijke beelden van de enorme ontwikkelingen en de meest gebruikte technieken om licht de kracht van de reclame mee te geven. Lichtreclame is voor velen tot een kunst geworden, een constructieve kunst met een boodschap, en voor anderen een teken van naamsbekendheid en stralende kracht. Moderne reclameverlichting wordt zuinig ontworpen, dankzij nieuwe lichtbronnen en nieuwe elektronische stuurtechnieken. De samenstellers hebben ook aandacht voor het fenomeen van lichtvervuiling in de grote stad en kijken naar de toekomst.

ISBN 978-3-89986-120-4, “Signaturen der Nacht”, Fabian Wurm, Fachverband für Lichtwerbung FVL en Avedition Verlag, 2009, 204 pagina’s.


Gerelateerde artikelen