Didactische waarde beelden wordt versterkt door tekst

31 juli 2014

Op talrijke gebieden, van de multimedia via de wiskunde tot en met de medica, is juist in de afgelopen jaren het gebruik van het beeld enorm toegenomen. Ondanks de uitgebreide verklaringen door teksten kan een plaatje een grote betekenis krijgen bij het verduidelijken van een onderwerp of een bepaald accent in wetenschappelijke verhandelingen.

Didactische waarde beelden wordt versterkt door tekst

Bildendes Sehen

In de serie boeken “Bildwelten des Wissens” staat het gebruik van beelden als communicatiemiddel centraal en geven toonaangevende deskundigen een beeld van specifieke eigenschappen, constructieve krachten van beelden en het perspectief in de historische ontwikkeling. In de nieuwe publicatie “Beeldvormende waarneming” krijgt de lezer aan de hand van historische en moderne voorbeelden uit de beeldcultuur en het toepassen van beelden in onze maatschappij, opleiding en het dagelijks leven een indruk van het gebruik van beelden en figuren in onze visuele waarneming. In één van de teksten noemt een auteur de combinatie van tekst en beeld een “didactisch droompaar”. De gebruiksaanwijzingen van apparaten zijn echt bruikbaar door tekeningen en foto’s van onderdelen of het geheel. Het ontstaan van kunstwerken laat Picasso zien aan de hand van scènes uit een kunstrapportage. Ook is er veel aandacht voor tekenlessen in de vorige eeuwen en de mooie resultaten van die inzet. De boeiende praktische voorbeelden geven elke student en docent aan kunstopleidingen en multimedia een bron aan inspiratie bij tekenles en studie.

ISBN 978-3-05-004609-9, “Bildendes Sehen”, Karsten Heck e.a., Akademie Verlag, 2009, 120 pagina’s.


Gerelateerde artikelen