Drukkerij Bauhaus bracht impuls voor Europese kunst (3)

11 september 2020

De tour eindigt met een Kestnerportfolio met werk van de kunstenaar Lázló Moholy-Nagy, waarvan de map in 1923 in Hannover is samengesteld, kort voordat hij voor het werk naar Bauhaus in Weimar kwam. In 1916 werd in Hannover het “Kerstnercollectief” door een groep kunstenaars opgericht. De naamgeving van dit kunstenaarscollectief is een kunstzinnig eerbetoon aan August Kerstner. Bij dit collectief werden vanaf 1923 eveneens mappen met litho’s gemaakt, waaronder de map met werk van Moholy-Nagy.

Drukkerij Bauhaus bracht impuls voor Europese kunst (3)

Drucksache Bauhaus

In 1936 werden de activiteiten en het bestaan van het gezelschap verboden. In 1923 nam Moholy-Nagy de plaats in van Johannes Itten en werd vormmeester in de metaalwerkplaats en leidde hij de vooropleiding aan het Bauhaus in Weimar. Hij gaf daar en later in Dessau les tot 1928. Moholy-Nagy was een van de belangrijkste leraren aan het Bauhaus, was assistent van Walter Gropius en hield zich ook bezig met typografische concepten en fotografie.

Vanaf 1924 was hij samen met Gropius redacteur van Bauhaus-boeken. In de prachtig vormgegeven catalogus zegt kurator Corinna Höper over de expositie: “De drukkerij is het duidelijkste symbool van wat het basisidee van het Bauhaus was: de combinatie van kunst en ambacht. De ontmoeting van het idee met het creatieve”. Voor de tentoonstelling is een uitgebreide geïllustreerde catalogus verschenen met de beschrijvingen van de mappen, de kunstenaars en de kunstwerken en met heel veel afbeeldingen.

Drukkerij Bauhaus bracht impuls voor Europese kunst (3) - 2
Portret van een visser IX, 1922, Max Pechstein, blad 10 in de 5e map van Bauhaus-drukken. Staatsgalerie Stuttgart © VG Bild-Kunst, Bonn 2020.

ISBN 978-3-947563-72-2, “Drucksache Bauhaus”, Corinna Höper en Nathalie Frensch, Edition Cantz, 2020, 239 pagina’s.

Staatsgalerie Stuttgart, Konrad-Adenauer-Strasse 30-32, 70173 Stuttgart, Duitsland, www.staatsgalerie.de.