Echt en vals naast elkaar in sculptuur-triënnale Bingen (1)

13 oktober 2020

Als vervolg op thema’s voor de exposities in de traditionele sculptuurtriënnale van de afgelopen jaren, als “Dichtbij en Veraf” en “Mens en Machine” presenteert de vijfde tentoonstelling onder de titel “Echt en Vals” opnieuw zo'n 20 artistieke posities langs de oever van de Rijn en op geselecteerde locaties in het centrum van Bingen. Triënnale Bingen 2020 brengt opnieuw jonge kunstenaars en grote namen in de hedendaagse beeldhouwkunst samen aan de oevers van het werelderfgoed Midden-Rijn.

Echt en vals naast elkaar in sculptuur-triënnale Bingen (1)

Echt und Falsch

De bijdragen van de kunstenaars, die soms speciaal zijn gemaakt met een directe verwijzing naar de tentoonstellingslocatie, gebruiken verschillende benaderingen om vragen over origineel en vervalsing, mogelijke desinformatie, misleiding van de kijker of simpelweg spelen met verwachtingen naar realiteit te beantwoorden.

Sommige van de werken die in de tentoonstelling worden getoond, verwijzen ook naar de alomtegenwoordige actuele vragen van vandaag over de waarheidsgetrouwheid van informatie in het spanningsveld tussen 'nepnieuws', 'waarheidsgetrouwe overdrijving' en de observatie dat politieke en sociale discussies steeds meer over emoties en claims gaan, in plaats over feiten. “Hoe echt kan nep zijn?

Wat zijn de risico's van mengen van verschillen tussen waarheden en leugens? Welke rol kennen kunstenaars toe aan de kijker? Wie beslist wat echt is en wat er mis is? Hoe kan, tegen de achtergrond van werk van bijvoorbeeld Marcel Duchamp of Joseph Beuys, het concept van het 'origineel' vandaag nog bestaan? Bezoekers van de expositie zijn uitgenodigd om met behulp van de sculpturen op deze of soortgelijke vragen, hun antwoorden door observaties zelf te realiseren. (Wordt vervolgd).

ISBN 978-3-00-065885-3, “Echt und Falsch”, Britta von Campenhausen, Gerda und Kuno Pieroth Stichting, 2020, 49 pagina’s.


Gerelateerde artikelen