Echt en vals naast elkaar in sculptuur-triënnale Bingen (2)

14 oktober 2020

Het grootste deel van de expositie staat opgesteld in de buitenlucht in openbare ruimten of staan achter glas opgesteld en zijn vanuit een wandeling langs de opstellingen te bewonderen. Voor het zien van enkele kunstwerken moet wel een gebouw betreden worden. Het begrip “vals” moet men echter niet in letterlijke zin nemen.

Echt en vals naast elkaar in sculptuur-triënnale Bingen (2)

Echt und Falsch

De als “namaak” uitziende objecten zijn namelijk niet bedoeld om als origineel gepresenteerd te worden, maar dienen uitsluitend als uiting van het creatieve resultaat van de kunstenaar. De bezoeker bepaalt zelf de mix tussen “echt en vals” en geeft zelf zijn of haar waardering voor het werk.

Echt en vals naast elkaar in sculptuur-triënnale Bingen (2) - 2 Echt en vals naast elkaar in sculptuur-triënnale Bingen (2) - 3
Links de affiche voor de kunstexpositie “Echt en vals” in het kader van de sculturentriënnale in het Duitse stadje Bingen aan de Rijn en rechts het kunstwerk Fietswiel uit 2016 van kunstenaar Andreas Burger uit hout, staal en een fietswiel, 136 x 69 x 58 cm; een foto van David von Becker.

Het waarderen van kunst is een samenspel tussen observatie, verwerking in ons brein en de reacties die daar uit ontstaan. Een aantrekkelijke expositie die een bezoek aan Bingen extra zinvol maakt. De expositie is ondersteund met een compacte catalogus, waarin de werken zijn afgebeeld en kunstenaars zijn voorgesteld. Een uitklapbare plattegrond met locaties van de sculpturen en objecten maakt deze rijk geïllustreerde uitgave compleet.

ISBN 978-3-00-065885-3, “Echt und Falsch”, Britta von Campenhausen, Gerda und Kuno Pieroth Stichting, 2020, 49 pagina’s.


Gerelateerde artikelen