Een ikonische betekenis van het begrip en merk Bauhaus (1)

4 maart 2020

Het boek “Marke Bauhaus 1919-2019” bevat een indrukwekkend panorama van een zichtbare wereldwijde invloed en de handelsomvang van het begrip Bauhaus. Het merk Bauhaus is niet alleen bekend door functie en gebruik, maar symboliek. Of het nu vierkant, driehoek of cirkel is, of de Wagenfeld-lamp, het Schlemmer-Bauhaus-logo of witte kubussen met een plat dak: het Bauhaus heeft in slechts een korte bestaansperiode iconische symbolen en een stijl gecreëerd die functioneel noch sociaal zijn, maar sterk visueel opvallend zijn.

Een ikonische betekenis van het begrip en merk Bauhaus (1)

Marke Bauhaus 1919-2019

Bauhaus-oprichter Walter Gropius streefde vanaf het begin ernaar een merk uit het Bauhaus te ontwikkelen. Zijn doel is met succes bereikt. Of het nu gaat om consumptie, politiek of cultuur: meer dan tachtig jaar na de sluiting is het Bauhaus meer aanwezig dan ooit. Het is inmiddels een participatief merk geworden dat niet langer beschouwd kan worden als eenmalige actie van één persoon, maar waaraan talloze studenten, docenten, producenten en consumenten hebben bijgedragen.

Een ikonische betekenis van het begrip en merk Bauhaus (1) - 2
Het hoofdgebouw van Bauhaus Dessau.

De vroegere startpunten van functionaliteit en sociale betrokkenheid bleven echter onderbelicht. Het boek van Philipp Oswalt, voormalig directeur van de Bauhaus Dessau Foundation, is geheel gewijd aan deze prominente merknaam en maakt gebruik van talloze voorbeelden en rijke teksten om het merk en begrip “Bauhaus” zo gedetailleerd mogelijk in beeld te brengen. (Wordt vervolgd).

ISBN 978-3-85881-620-7, “Marke Bauhaus 1919-2019”, Philipp Oswalt, Verlag Scheidegger & Spiess, 2020, 336 pagina’s.