Fenomeen optische illusies verovert de reclamewereld

31 december 2016

De reclamewereld maakt steeds vaker gebruik van grafische ontwerpen, die als basis ontstaan uit geometrische constructies, geometrische figuren, onmogelijke constructies en figuren, valse perspectieven, dubbelzinnige figuren en het verschijnsel van de anamorfose. Ontwerpers van affiches, publicaties, aankondigingen en uitnodigingen maken daarmee gebruik van het fenomeen van de optische illusies en het visuele en optische bedrog.

Fenomeen optische illusies verovert de reclamewereld

Optical Illusions

Ook vele reclame-uitingen in de buitenruimten zijn ontworpen met gebruik van een grafische techniek om kijkers op actieve wijze om de tuin te leiden. Ogenschijnlijk eenvoudige patronen van rechte en kromme lijnen blijken bij nadere beschouwing heftig in beweging te kunnen komen. Daarmee is de aandacht voor de reclameboodschap of het gedrukte bericht onder de aandacht gekomen. De kracht van dergelijke reclameboodschappen is bekend bij ontwerpers en vormt eveneens uitgangspunt bij studenten en docenten in diverse studies aan hogescholen en kunstacademies.

Het drietalige boek “Optical Illusies” bespreekt in het oogspringende grafische ontwerpen in relatie tot het gebruik van technieken om het oog bewust en onbewust te bedriegen. De auteur en samensteller van dit juweel voor de grafische wereld heeft de inhoud en de voorbeelden verdeeld in vier gedeelten, te weten uitingen door lijnen en golven, overlappingen, 2D en 3D ontwerpen en ruimtelijke effecten, waaronder de anamorfosen. Een inspirerende publicatie.

ISBN 978-84-16504-50-3, “Optical Illusions”, Wang Shaoqiang, Promopress Editions, 2016, 240 pagina’s.


Gerelateerde artikelen