Filatelistische aandacht voor: Anaglyf & Stereoscopie (11)

21 januari 2024

Met de introductie van de 3D-film Avatar in 2009, van James Cameron, bracht deze meest gewaardeerde en succesvolle 3D-filmproductie de belangstelling voor 3D-bioscoopfilms tot een hoogtepunt in de geschiedenis van de 3D-film. Ook verkoopcijfers van 3D-videofilms voor de “thuisbioscoop” stegen wereldwijd tot extreme hoogten.

Filatelistische aandacht voor: Anaglyf & Stereoscopie (11)

3-D Revolution: The History of Modern Stereoscopic Cinema

In de filmgeschiedenis van 3D-filmproducties kunnen we vaststellen dat er na 1950 enkele interessante technologische doorbraken hebben gezorgd voor het steeds professioneler realiseren van 3D-filmproducties met analoge beeld- en montagetechnieken. De komst en toepassingen van computergegenereerde beelden voor het realiseren van 3D-films zorgden met name aan het begin van de 21e eeuw voor een geweldige opleving van de 3D-film.

De onbetwiste koning van de 3D-wereld in analoge en digitale beeldvormingen en beeldtechnieken Ray Zone (1947-2012), schreef en publiceerde een bijna oneindig aantal artikelen en verschillende boeken op het gebied van 3D-multimedia. Met de publicatie van zijn eerste grote boekwerk “Stereoscopic Cinema and the Origins of 3-D Film, 1838-1952” (uitgegeven bij University Press of Kentucky in 2007) is de 3D-specialist uitgebreid ingegaan op de ontwikkelingen van 3D-filmtechnieken tot en met de spectaculaire presentaties aan het begin van de 50-er jaren van de vorige eeuw.

Filatelistische aandacht voor: Anaglyf & Stereoscopie (11) - 2 Filatelistische aandacht voor: Anaglyf & Stereoscopie (11) - 3 Filatelistische aandacht voor: Anaglyf & Stereoscopie (11) - 4

In zijn tweede grote boek “3-D Revolution: The History of Modern Stereoscopic Cinema” beschrijft hij alle ontwikkelingen in de markten van 3D-apparaten, 3D-technieken, 3D-opnamen en de financiële successen en desillusies van de 3D filmproducties in een periode van 1952 tot aan 2010.