Filatelistische aandacht voor: Anaglyf & Stereoscopie (15)
De turbulente ontwikkeling in 3D cinema van de afgelopen zes jaar is gestimuleerd door het grote succes van de 3D bioscoopfilm Avatar in 2009. Met zijn presentatie van een stereoscopische kijker bracht Sir Charles Wheatstone in 1838 het zien van driedimensionale beelden in de openbaarheid voor een groter publiek. Snel daarna presenteerde Sir David Brewster zijn 3D-kijker voor het kijken naar 3D-foto’s. De ontwikkelingen in opname en vertoning van bewegende 3D-beelden vonden aan beide zijden van de oceaan plaats.
3D Cinema
In Europa experimenteerden de gebroeders Lumière met de anaglyfentechniek om de eigen films in 3D (1903) te vertonen. In Amerika presenteerde Edwin S. Porter het resultaat van zijn anaglyfentechniek in de bewegende film in New York op 10 juni 1915. Door een opzienbarende ontdekking in de 1930er jaren van het polarisatiesysteem door Edwin Land werd stereoscopie het nieuwste systeem voor de 3D films. De grote doorbraak vond plaats in de 50er jaren van de vorige eeuw door de komst van een veelheid aan speelfilms. Het succes was van korte duur.
Pas na 1980 was er weer belangstelling voor 3D producties en kwam het publiek naar 3D films kijken en genieten van stereoscopische beeldillusies. Hoe de ontwikkelingen in het toepassen van de stereoscopische illusie plaatsvonden en welke problemen er overwonnen moesten worden om een optimale 3D beeldkwaliteit en een comfortabel kijkgenot te bereiken, beschrijft Miriam Ross in de ruim geïllustreerde publicatie 3D Cinema op een aangename en heldere wijze. In het compacte boek geeft zij van alle belangrijke feiten, gebeurtenissen en technieken, interessante achtergronden in een overzichtelijke volgorde weer.
Aan de orde komen tevens ontwerpcriteria voor goede 3D films, zoals het fenomeen van stereoscopische beeldeffecten, de uitspringende beeldscenes, reflecterende oppervlakten van projectieschermen, sterk bewegende 3D scènes en stereoscopische animaties. Een leerzame publicatie voor specialisten. Voor de postzegelverzamelaars met keuze voor het thema Anaglyfen- en stereoscopische 3D-beeldtechnieken op filatelistische uitgiften zijn ook geïnteresseerd in achtergronden van de gebruikte beeldtechnieken door ontwerpers van postzegels. Ook de gegevens uit ontdekkingen en ontwikkelingen in het gekozen thema zijn interessant om te weten. (Wordt vervolgd).
ISBN 978-1-137-37856-9, “3D Cinema”, Miriam Ross, Palgrave Macmillan Publishers, 2015, 225 pagina’s.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde webshop producten
NUTS The 3D Issue
nu voor € 15,00Beleef Vianen in 3D
nu voor € 7,00Consul - Delft door een andere bril
nu voor € 6,00Berlin 3D
nu voor € 20,00Bildzeitung volledig in 3D
nu voor € 6,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé