Filatelistische aandacht voor: Droste-effect (1)

27 september 2020

Ontwerpers van reclame-uitingen en verpakkingen voor Droste cacao van het bedrijf Droste hebben een verrassend visueel effect gecreëerd, dat wereldbekend is geworden als het Droste-effect. In dit visuele effect neemt men het verschijnsel waar dat een voorwerp of een scène telkens verkleind herhaald wordt op een afbeelding. Het bekendste voorbeeld uit de praktijk is het beeld dat je krijgt wanneer men voor en achter zich een spiegel heeft, waardoor men zijn beeld oneindig vaak en ver ziet.

Filatelistische aandacht voor: Droste-effect (1)

Het Droste-effect op postzegels.

Ook het visuele effect van een oneindige herhaling in beeldende kunst is vernoemd naar Droste en wordt ook Droste-effect genoemd. Op de cacaoblikken van Droste is een ouderwets uitziende verpleegster afgebeeld die een plateau vasthoudt met daarop hetzelfde cacaoblik, waarop dan weer dezelfde afbeelding staat en waarop dan ook weer hetzelfde staat, tot in het oneindige.

Filatelistische aandacht voor: Droste-effect (1) - 2 Filatelistische aandacht voor: Droste-effect (1) - 3 Filatelistische aandacht voor: Droste-effect (1) - 4

Zo klein kunnen wij niet meer tekenen, maar dankzij computeranimaties is het mogelijk om ver in het oneindige te komen. In de litho “Prentententoonstelling” van de Nederlandse graficus Maurits C. Escher (1898-1972) is ook een Droste-effect ontdekt en is door een wiskundige geanalyseerd en volledig ontrafeld. Met gebruik van geavanceerde wiskundige technieken stapte de wiskundige in het witte midden vlakje van de tekening en gaf er een fascinerende invulling aan.

Daarmee kwam het Droste-effect weer eens extra in de belangstelling. Ook ontwerpers van postzegels lieten zich inspireren door dit magisch fascinerend visuele effect. In de loop van jaren zijn er door postadministraties zegels uitgegeven met het beroemde beeldeffect van herhaling. (Wordt vervolgd).


Gerelateerde artikelen