Filatelistische aandacht voor: Johann Wolfgang von Goethe (10)
In de serie kunsthistorische jaarboeken “Bildwelten des Wissens” verscheen de uitgave “Kleurstrategie” (deel 4.1) met een kunsthistorische beschouwing over het fenomeen Kleur. “Wat is “kleur?” Ondanks de vele beschikbare mondelinge en schriftelijke bronnen en onze kennis over natuurkundige, fysiologische en psychologische achtergronden is er nog steeds geen algemeen geldig en erkend antwoord op deze vraag.
Johann Wolfgang von Goethe
Kunstzinnige technieken en experimenten met kleur in de beeldende kunst, het meervoudige gebruik van meerkleuren druktechnieken en de ontwikkelingen in de elektronische media dragen bij aan onze kennis en de oneindige mogelijkheden om met kleur te werken en te experimenteren. Kleur heeft ook een merkbare betekenis in de politiek en wordt zeer veel toegepast door makers van reclamespots en de reclame-uitingen.
Om nog meer te weten te komen over de eigenschappen en de mogelijkheden van kleur is het hebben van een overzicht over de historische en wetenschappelijke ontwikkelingen en de culturele betekenis van kleur in de geschiedenis van de mens een uitstekend uitgangspunt als basis voor het vormen van een eigen mening.
Het boek “Kleurstrategie” geeft door de vele korte artikelen van toonaangevende auteurs antwoorden op vele vragen over kleur. De wetenschappelijke benadering van onderwerpen als “Kleurgebruik in de medische visualisering”, “Kleuren als proteïnen”, “De kleur van de politiek”, “De echte kleuren in de natuur” en over “Kleurstofchemie, kleurexperimenten en de Franse schilderkunst” geven de lezer voldoende inspiratie om zich nog verder te verdiepen in de achtergronden van het zien en waarnemen van kleur.
Het werk van klassieke wetenschappers als Michel-Eugène Chevreul, Johann Wolfgang von Goethe, Sir Isaac Newton, Hermann von Helmholtz, William Herschel en Joseph Fraunhofer en van vele anderen wordt telkens aangehaald in de vele artikelen. Het informatieve studie- en bronnenboek bevat een veelheid aan kleurige foto’s en illustraties en behoort in elke bibliotheek van opleidingsinstituten op het gebied van kleur, psychologie en waarneming. ISBN 978 3 05 004228 2, “Farbstrategien”, Vera Dünkel, e.a., Akademie Verlag, 2006, 104 pagina’s. (Wordt vervolgd).
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde webshop producten
Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,00Escher - Wandelingen in de tijd
nu voor € 10,00Tête à Tarte
nu voor € 130,00Berlin 3D
nu voor € 20,00Playboy met Nicolette Kluijver in 3D
nu voor € 16,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé