Filatelistische aandacht voor: Johann Wolfgang von Goethe (22)

4 augustus 2024

De esthetische waardering van afzonderlijke kleuren en combinaties van kleuren berust overwegend op onze individuele en subjectieve smaak en het moment van deze beoordeling. De waardering van de harmonie van kleuren in een combinatie van vlakken en vormen of van gebruiksvoorwerpen in het dagelijks leven is ook individueel en subjectief bepaald. Toch bestaan er in de wereld van visuele waarneming talrijke systemen en grondbeginselen van kleurenleer en concepten voor het vaststellen van de harmonie van kleuren.

Filatelistische aandacht voor: Johann Wolfgang von Goethe (22)

Alle ontwikkelde en in de praktijk toegepaste theorieën en systemen van kleurenleer en kleurenharmonie zijn in meer of in mindere mate gebaseerd op objectieve vastlegging van kleuren in een harmonische samenstelling. Daarmee wordt aan de hand van deze in de praktijk geaccepteerde referentiebronnen door de ontwerper of kleurenspecialist bepaald welke kleuren harmoniëren en welke niet.

Filatelistische aandacht voor: Johann Wolfgang von Goethe (22) - 2 Filatelistische aandacht voor: Johann Wolfgang von Goethe (22) - 3 Filatelistische aandacht voor: Johann Wolfgang von Goethe (22) - 4

Op grond van praktische ervaringen en veel wetenschappelijk onderzoek is het gebruik van deze oorspronkelijk ontwikkelde kleurensystemen als een objectieve maatstaf voor een praktisch gebruik twijfelachtig geworden. Toch werden grondbeginselen en theoretische achtergronden van de kleurenleer van bijvoorbeeld Seemann, Goethe, Alberti, Newton, Ostwald of Runge jarenlang door architecten, kunstenaars en verwerkers van verven als interessante referentiebronnen gehanteerd.

Door wetenschappelijke benaderingen van de theorie van de kleurenharmonie werd meer gelet op relevante aspecten over het ontstaan, de samenhang en de onderlinge verhoudingen ervan. De resultaten van nader onderzoek naar het ontstaan van de kleurenleer en de uitwerkingen daarvan voor de leer van de kleurenharmonie zijn door onderzoeker Andreas Schwarz op voortreffelijke wijze in woord en beeld gebracht in zijn “encyclopedie voor de geschiedenis en theorie van de leer van kleurenharmonie”. In zeven hoofdstukken behandelt de auteur op een gedetailleerde wijze de geschiedenis van kleurenleer en de ontwikkelingen door de eeuwen heen. (Wordt vervolgd).


Gerelateerde artikelen