Filatelistische aandacht voor: Louis Braille (7)

22 september 2024

Als 10-jarige jongen ging Louis Braille in 1819 naar het Parijse blindeninstituut. Dit blindeninstituut is opgericht in 1784 door Valentin Haüy (1745-1822) en bestaat ook tegenwoordig nog steeds als school voor blinden onder de naam van de oprichter. In de tijd van Louis Braille leerde men blinde leerlingen te lezen aan de hand van voelbare letters die uitstaken op gedroogd papier. Dit waren echter loodzware boeken met dik papier. De letters waren ondanks hun tactiele vormgeving moeilijk te herkennen voor de blinde leerlingen.

Filatelistische aandacht voor: Louis Braille (7)

Toen Louis Braille 16 jaar oud was, presenteerde hij zijn braille-alfabet op school.

Het schrift dat Louis Braille uiteindelijk bedacht is gebaseerd op het zogenoemde “nachtschrift” van Charles Barbier de la Serre een Franse legerkapitein die een systeem had bedacht om soldaten in het duister geheime codes te laten lezen. Hij ontwikkelde daarvoor een voelbaar reliëfschrift gebaseerd op streepjes en punten. Louis Braille was al van jongs af aan bezig met het vinden van een beter systeem om te kunnen lezen.

Filatelistische aandacht voor: Louis Braille (7) - 2 Filatelistische aandacht voor: Louis Braille (7) - 3 Filatelistische aandacht voor: Louis Braille (7) - 4

Het door Charles Barbier de la Serre (1767-1841) bedachte systeem bleek na oefening ook voor blinden bruikbaar te zijn. Louis ontdekte al gauw een paar onvolkomenheden aan het systeem van Barbier. Het aantal gebruikte punten was bijvoorbeeld te groot om in één keer af te tasten en hij bewerkte en vereenvoudigde het naar een 6-punten-patroon waardoor het nog beter geschikt werd voor het aftasten door blinden.

Louis leerde het schrift aan zijn medeleerlingen en al snel “schreven” zij elkaar in hun nieuwe “geheimtaal”. De ziende leraren op de school waren hier niet zo blij mee. Zij konden namelijk het voelbare schrift zelf niet lezen. Toen Louis Braille 16 jaar oud was, presenteerde hij zijn nieuwe braille-alfabet op school. Hij had 63 manieren gevonden voor het gebruik van een cel bestaande uit zes punten. De ziende leraren waren het er niet mee eens om dit nieuwe puntschrift te introduceren op het instituut. (Wordt vervolgd).


Gerelateerde artikelen