Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (32)

23 juni 2024

Als Maurits 21 jaar oud is, gaat hij studeren op de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten in Haarlem. Dankzij het studieadvies van de vooraanstaande grafiekdocent Samuel Jesserun de Mesquita aan de ouders van Maurits gaat hij zich richten op de grafische en decoratieve technieken in zijn studie. Zijn latere voorkeur voor ongebruikelijke perspectieven, reflecties en beeldherhalingen tekent zich al af in zijn werk.

Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (32)

Door een advies van Samuel de Mesquita richt Escher zich op grafische kunst.

De Mesquita wordt zijn grote leermeester en in navolging van De Mesquita stapt Escher over op de voor hem nieuwe grafische techniek, de houtsnede. Tijdens zijn opleiding in Haarlem reist Maurits met zijn ouders naar het buitenland. Die reis brengt hem in Florence. Direct na beëindiging van zijn studie vertrekt de dan 24-jarige Maurits voor maanden naar Italië om al schetsend het landschap te verkennen.

Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (32) - 2 Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (32) - 3 Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (32) - 4

Zowel in de expositie als in de bijbehorende catalogus is de ontwikkeling als kunstenaar op perfecte wijze in beeld gebracht. Het is zijn bezoek aan het wereldberoemde Alhambra in Granada geweest dat absoluut ervoor heeft gezorgd dat Escher zich stortte op kunst met optische illusies op het grensvlak van kunst en wiskunde. Bij de kunstexpositie “Escher op reis” in het moderne gebouw van het Fries Museum in de culturele hoofdstad van Europa 2018 was er ruim gezorgd voor nieuwsgierige jongeren en groepen van jongeren verbonden aan alle soorten scholen en verenigingen.

Naast de speciale rondleidingen langs kunstwerken van Maurits Cornelis Escher was er een leuke brochure beschikbaar, waarmee jonge bezoekers de expositie gestuurd konden bezoeken, beleven en er veel leren. De expositie was verdeeld over zeven in elkaar overlopende zalen en bevatte tevens een nagebouwde en complete werkkamer van Maurits Cornelis Escher, tezamen met zijn bureau en attributen. (Wordt vervolgd).


Gerelateerde artikelen