Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (36)

27 juni 2024

Door opgebouwde vakkennis analyseerde Ames deze interessante schildertechniek in relatie tot het kijkgedrag bij de waarnemer. Uiteindelijk heeft hij een levenswerk gemaakt van zijn onderzoek, publicaties en voordrachten over de bijzondere aspecten in de visuele waarneming. Een korte periode werkte hij in zijn onderzoeken en beschouwingen over kleur, perspectief en andere aspecten van het picturale in de schilderkunst samen met zijn zus Blanche Ames Ames (1878-1969).

Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (36)

In de jaren vijftig van de vorige eeuw kwamen zijn perspectivische vondsten meer in de bekendheid, werden zij wereldwijd bestudeerd en gebruikt in onderzoek en opleidingen in de vakgebieden Visuele Perceptie en Psychologie van de visuele waarneming. Zijn beroemde en verbazingwekkende driedimensionale kamer wordt bij elke expositie of presentatie op het gebied van de visuele waarneming of optische illusies gedemonstreerd en verklaard en trekt altijd veel belangstelling.

Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (36) - 2 Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (36) - 3 Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (36) - 4

Adelbert Ames II bouwde in 1946 zijn eerste bijzondere kamer naar een idee van de 19e eeuwse natuurkundige Hermann von Helmholtz. De vloer en meerdere wanden van deze bijzondere bouwconstructie lopen flink scheef. Ook het schilderwerk en de verdere aankleding van de ruimte is zodanig scheef uitgevoerd, dat vanuit een bepaalde positie van de waarnemer alle perspectieflijnen echter recht lijken te lopen. Hij concludeerde in zijn onderzoeken dat veel van wat een persoon ziet of van wat hij of zij verwacht te zien, bewust of onbewust is gebaseerd op een vorige ervaring. (Wordt vervolgd).