Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (55)

27 juli 2024

Daarna volgen er artikelen over het holle masker dat zorgt voor fascinerende effecten door het effect van de omkeerillusie, over de illusie van seks aan de hand van geringe manipulaties in twee identieke plaatjes van personen en een artikel over het Bogart-effect, waarin de invloed van contrastnegatie op waargenomen kijkrichtingen door personen is onderzocht.

Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (55)

The Oxford Compendium of Visual Illusions

Na de verrassende vergelijkingen van gezichten in het artikel “The Presidential Illusion”, volgen in het thema gezichten van sectie 5 nog drie spraakmakende en begoochelende voorbeelden uit de praktijk van visuele en optische illusies voor vermaak als bijdragen uit wetenschappelijk onderzoek. Allereerst is er het voorbeeld van de beroemde Margaret Thatcher-illusie.

De basis voor deze boeiende illusie is gelegd door een foto van de eerste vrouwelijke premier van het Verenigd Koninkrijk, die bewerkt is en omgedraaid wordt aangeboden met de vraag “Wie is dat?” Indien het raden moeilijk is wordt de foto weer omgedraaid en ziet men een vreselijk beeld van Thatcher. Het omkeereffect is al eerder toegepast in de 16e eeuw door de Italiaanse schilder Giuseppe Arcimboldo.

Zijn geschilderde manden met groenten of fruit blijken na omkering van de schilderijen gezichten voor te stellen. Het tweede artikel beschrijft het verschijnsel van het Mona Lisa blik-effect. Zelfs het kijken naar de Mona Lisa is een magische belevenis. Het derde spraakmakende artikel gaat over het “enge” optische fenomeen van de 21e eeuw: de wiebelende gezichtsillusie, die absoluut zorgt voor spectaculaire beelden.

Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (55) - 2 Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (55) - 3 Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (55) - 4

In dit uitstekend te gebruiken wiebeleffect bij onder andere de aandachtvragende waarschuwings- en reclamecampagnes zien de kijkers na enkele keren knipperen met de ogen veelal een dubbelpaar ogen, of twee neuzen of twee monden. Meestal is er een poster met één van deze vormen en een bepaalde tekst.

De auteurs Sayako Ueda en Akiyoshi Kitaoka (de beroemde Japanse specialist in bewegende patronen) laten meerdere voorbeelden zien. Het afsluitend artikel van de sectie vertelt over adaptieve nabeelden bij het zien van gezichten. In het zevende en tevens het laatste deel in onze serie recensies over visuele illusies geven wij een beeld van de inhoud van artikelen in de laatste zes secties. In sectie zes bespreken auteurs in acht artikelen aspecten van het groeperen en organiseren van verschillende vormen van visuele illusies. (Wordt vervolgd).

Bron: The Oxford Compendium of Visual Illusions, Oxford University Press, 2017.