Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (59)

31 juli 2024

Optisch bedrog, onmogelijke constructies en verdraaide perspectieven worden in de schilderkunst door kunstenaars veelvuldig toegepast om het zien, waarnemen en ervaren van de kijkers volledig in de war te sturen. Daarbij wordt zelfs het onmogelijke mogelijk in de unieke kunstontwerpen van de Belgische kunstenaar Jos de Mey. Jos de Mey behoort tot de kunstenaars die spelen met illusionistische ontwerpen om daarvan prachtige, verrassende en vooral kleurrijke schilderstukken te realiseren.

Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (59)

Cultuurhuis BASF Schwarzheide (D).

In de 60-er van de vorige eeuw kreeg hij een bijzondere belangstelling voor de op-art, geometrische voorstellingen, symmetrie en voor het optische verschijnsel van onmogelijke figuren. Hij liet zich daartoe ook inspireren door de kunst van Escher en wetenschappelijke benaderingen van onmogelijke figuren door Penrose. Door zijn studies aan de Kunstacademie Gent op het gebied van architectuur, sculptuur, modeltekenen en kleurenleer ontwikkelde hij tevens een geheel eigen benadering van geometrische en perspectivische voorstel-lingen.

Zijn voorliefde voor het typische Vlaamse landschap en Vlaamse cultuur bracht hij op een voor hem unieke wijze in verbinding met zijn interpretaties van het optische bedrog door het gebruik van modellen van onmogelijke figuren in zijn architectonische bouwconstructies. In werkelijkheid kunnen zijn voorstellingen niet of nog net niet gerealiseerd worden.

Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (59) - 2 Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (59) - 3 Filatelistische aandacht voor: Optische & Visuele Illusies (59) - 4

Zijn creaturen bestaan alleen op het platte vlak in een driedimensionale wereld van Jos de Mey. In of in de nabijheid van zijn eenvoudige of gecompliceerde illusionistische constructies zijn altijd wel figuren van zijn favoriete personen en het uiltje aanwezig of direct in de buurt. Bij de vergezichten of mooie doorkijkjes op de schilderijen komen we vanzelf terecht op zijn lievelingsplekjes van het Vlaamse landschap. Realistische omstandigheden vullen op een prachtige wijze het onmogelijke aan.

Toeschouwers beleven een kijkervaring van bijzondere aard. Door een perfect ontwikkelde wijze van schilderen van bekende figuren van beroemde schilders, van mathematische voorwerpen, natuurgetrouwe bouwstenen en de keuze voor een uitgekiend perspectief met de bijzondere verdwijnpunten, zijn in eerste instantie de onmogelijke figuren nauwelijks te ontdekken. Pas na een tweede of een derde blik op het schilderij valt het vreemd perspectief op. Met de titel “Aussichtsreich” vond een expositie plaats met 100 kunstwerken van Jos de Mey in het Cultuurhuis BASF Schwarzheide (D). (Wordt vervolgd).


Gerelateerde artikelen