Filatelistische aandacht voor: Victor Vasarely (11)
De eerste voorzichtige vormen van lichtkunst en kinetische kunst gaan terug naar de jaren 1910. Er ontstond een kunstvorm onder de benaming kinetisme binnen een diversiteit van een gevarieerd aanbod aan kunstuitdrukkingen met licht en beweging en creatieve combinaties met deze items. Aanvankelijk waren weinig kunstenaars gecharmeerd van het kinetisme en werd er op kleinere schaal binnen de historisch bepaalde vernieuwingen in de kunst geëxperimenteerd met de mogelijkheden van licht, verlichting, schaduw en bewegende materialen, objecten en collages.
Geschiedenis van de op-art
Alles begint echter bij de drang of de wens van de kunstenaar om licht te verbeelden en beweging uit te drukken in een kunstwerk. De ontwikkelingen en innovaties in onze wetenschappelijke en technische kennis, zoals het onderzoek naar het gebruik van kleuren, de fotografische studie van bewegingen en de uitvinding van de film- en videocamera, verhoogden de interesse en aantrekkelijkheid voor deze fenomenen en maakten het ontdekken van kunstzinnige vertalingen uitdagend en eenvoudiger.
Tussen Nederland en kinetische kunst bestaat een historische relatie door een eerste grote expositie in 1961 in het Stedelijk Museum Amsterdam. In die periode stond de kinetische kunst nog in de kinderschoenen en de protagonisten waren jong en divers in hun meningen en werkzaamheden, maar de stroming van het kinetisme was wel in heel Europa aanwezig.
Enige jaren daarvoor was er al een expositie in Parijs waaraan jonge kunstenaars als Yaacov Agam, Pol Bury, Jesús Rafael Soto en Jean Tinguely mee deden. Hun werk werd getoond naast gevestigde kunstenaars als Marcel Duchamp, Victor Vasarely en Alexander Calder. In 1966 volgde ook een forse tentoonstelling in het Van Abbemuseum in Eindhoven onder de titel Kunst- Licht-Kunst.
De stroming van kinetische kunst maakt voortdurend min of meer intense fasen van activiteiten en creaties door, zelfs in de huidige periode. ISBN 978-94-014-5623-4, “Actie ↔ Reactie. 100 jaar kinetische kunst”, Charlotte van Lingen, Lannoo Uitgeverij, 2018, 216 pagina’s. Kunsthal Rotterdam, Westzeedijk 341, 3015 AA Rotterdam, www.kunsthal.nl. De betekenis van op art en de uitstraling ervan werd op een spectaculaire wijze getoond in meerdere ruimten van de Kunsthal Rotterdam. Kinderen waren welkom in een experimenteer ruimte om onder begeleiding papieren kunstwerken te ontwerpen en te realiseren. (Wordt vervolgd).
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde webshop producten
Escher - Wandelingen in de tijd
nu voor € 10,00Tête à Tarte
nu voor € 130,00Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,00Bakeliet 1907-2007 catalogus
nu voor € 12,00Berlin 3D
nu voor € 20,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé