Filmtechniek en filmscènes zorgen voor nodige emoties (2)

11 augustus 2024

Om goed te kunnen ontwerpen en films te realiseren is het van essentieel belang dat het filmteam intensief met design bezig is - tijdens de filmvoorbereiding, tijdens het filmen en later in de postproductie tijd. In dit studie- en referentieboek worden de drie hoofdthema’s: “filmtechniek, beeldvorming en emotionele werking” op een voortreffelijke, heldere en attractieve wijze behandeld.

Filmtechniek en filmscènes zorgen voor nodige emoties (2)

Motion Picture Design

Het zijn vooral de praktijkvoorbeelden, tips en aanbevelingen voor de uitvoerenden in het vakgebied van de film- en videomakers, die dit vakboek zo bijzonder maakt. “Zonder de gezamenlijke strijd om een succesvol design te realiseren, kunnen er geen overtuigende films gemaakt worden, ook al verkort men de toch al korte nachten van het filmteam nog verder”.

De focus van het studieboek “Motion Picture Design” ligt ook op de processen van een patroonherkenning, die lang vóór de begripsprocessen in het brein plaatsvindt en waartoe een bioscoopfilm met een eigen precisie toegang heeft. In de inleiding van het boek worden baanbrekende realisaties van ideeën, durf en visie van filmbedenkers en -makers als Hitchcock, Coppola en Villeneuve even aangehaald.

Filmtechniek en filmscènes zorgen voor nodige emoties (2) - 2 Filmtechniek en filmscènes zorgen voor nodige emoties (2) - 3 Filmtechniek en filmscènes zorgen voor nodige emoties (2) - 4
Voorbeelden van dubbelzinnige figuren, die voor de kijkers interpretatiemogelijkheden opleveren. In hoofdstuk 3 “Figuur en object” bespreekt de auteur het gebruik van het fenomeen van visuele en optische illusies bij het realiseren van een film.

Ook wordt in de inleiding de vraag gesteld: “Hoe functioneert onze visuele waarneming?” Ondanks dat er ruim 200 jaar onderzoek wordt verricht naar de werkelijke verklaring van de werking van onze visuele en optische waarnemingen, ervaren we bijna elke dag dat de visuele waarneming regelmatig voor verrassingen zorgt. De gebruikers van het boek krijgen in de eerste hoofdstukken een flinke portie theoretische grondbeginselen over visuele waarneming, twee- en driedimensionale waarneming, de belangrijkste aspecten van de fysiologie en psychologie van de waarneming en natuurlijk is alles voorzien van illustraties met scènes uit gerealiseerde film- en videobeelden. Dit mooi studiedocument sluit af met een literatuuroverzicht en een trefwoordenregister.

ISBN 978-3-446-47980-7, “Motion Picture Design”, Hans-Jörg Kapp, Carl Hanser Verlag, 2024, 2e druk, 582 pagina’s.