Fotografisch verslag van de organisatie bij modeweken
De eerste fotografische monografie van de Engelse fotograaf Tim Mitchell onder de titel “Product” werd onlangs gepresenteerd bij een gelijknamige tentoonstelling in de Northern Gallery for Contemporary Art in Sunderland. Twintig jaar lang heeft Tim Mitchell de wereld van objecten uit het hedendaagse leven visueel bestudeerd met de vraag: “Hoe leven we nu en wat waarderen we ervan?” De fotocamera was zijn “notitieblok”. Voor zijn bijzondere fotoboek Product koos hij als rode draad het registreren van ecologisch duurzame en ethische modellen van productie en het gebruik van het geproduceerde.
Product / Tim Mitchell
Maar heeft ook oog voor de invloed van de snel veranderende wereld van goederen op de algemene maatschappelijke verandering in normen en waarden en de wereldwijde discussie tussen productie en destructie. Een serie economische, sociologische en kunsthistorische essays geeft het fotoboek een smaakvolle beschrijving van de Paris Fashion Week, aangevuld met veel mooie sfeerfoto’s van dit soms chaotische event. Als ongenode artist-in-residence in Parijs en Milaan, toont hij ons de donkere kant van het modespektakel en laat hij zien dat een koel berekende kledingindustrie dromen en verlangens creëert.
De fotograaf laat lezers kennismaken met een wereldwijde impact van kledingrecycling en de menselijke reacties op de economie door de Griekse financiële crisis. Samen met antropoloog Lucy Norris volgde hij door heel Europa kleding totdat die uiteindelijk naar India wordt getransporteerd om te worden gerecycled. Het resultaat is te zien op de foto’s met hoge bergen in afgelegen pakhuizen, zonder een identiteit en onderscheidende kenmerken en niets anders dan enorme stapels stoffen. Het fotoboek, in een gebonden uitvoering, start direct met een presentatie van ruim 260 foto’s.
Door een keuze voor een presentatie van foto’s in een willekeurige volgorde op basis van zes hoofdonderwerpen maakt van dit boek een spannend geheel om kennis te nemen van de gefotografeerde situaties en scènes in de onderwerpen “Modeweek”, “Recycling van kleding”, “Slopen van schepen”, “Achtergebleven vervoersmiddelen”, “De economische teruggang in Griekenland” en “Het alchemistische theater”. Volgens Tim Mitchell leveren mensen, locaties en objecten - samen met hun transformatie - het bewijs voor de veranderende normen en waardesystemen in de 21e eeuw. Een leer- en inspiratieboek voor docenten en studenten Beeld- en Multimediatechniek en voor alle liefhebbers van thematische, historische en hedendaagse fotoboeken.
ISBN 978-3-7356-0602-0, “Product / Tim Mitchell”, Tim Mitchell, Alistair Robinson en Billy Kiosoglou, Kerber Verlag, 2019, 364 pagina’s.
Gerelateerde artikelen
Online verkrijgbaar
Het in dit artikel besproken product is online verkrijgbaar bij Amazon.de
Gerelateerde webshop producten
Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,00Bakeliet 1907-2007 catalogus
nu voor € 12,00Fernand Léger
nu voor € 30,00Honoré Daumier - Paris: Der Schein vom Sein
nu voor € 20,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé