Het symbolisme als extravagante kunst

18 maart 2016

Het symbolisme als kunststroming in België is net als in Frankrijk verbonden met de symbolistische literatuur uit die landen. In de kunstwereld wordt deze vorm van kunst gezien als extravagant en elegant. Rond het jaar 1900 lieten veel kunstenaars zich in hun werk inspireren en het symbolisme veroverderde overal in de wereld conservatoren en directeuren van musea en galerieën. Het symbolisme is karakteristiek en beweegt zich telkens op de grenzen tussen realiteit, droom en twijfel, bevrijding en ondergang.

Het symbolisme als extravagante kunst

Der Kuss der Sphinx

De kunst kenmerkt zich door het gebruik van kostbare materialen, elegante en lineaire vormgeving en melancholische beeldvorming, die we terugvinden in de schilderkunst, werk op papier, sieraden, beelden, sculpturen en meubels. Een prachtig uitgevoerd en rijk geïllustreerd kunstboek begeleidde als catalogus de expositie “Der Kuss der Sphinx - Symbolismus in Belgien”, die in 2008 plaatsvond in het mooie kunstcentrum BA-CA Kunstforum in Wenen.

Meerdere achtergrond verhalen geven een waardevol beeld over een relatief moderne kunststroming, die een beetje lijkt op de Jugendstijl en toch een geheel eigen uitstraling heeft. Centraal in de catalogus staan werken van Belgische kunstenaars uit de symbolistische tijd.

ISBN 978 3 7757 2067 0, “Der Kuss der Sphinx”, Michel Draguet, e.a., Hatje Cantz Verlag, 2007, 280 pagina’s.

BA-CA Kunstforum, Freyung 8, A-1010 Wien, www.ba-ca-kunstforum.at.


Gerelateerde artikelen