Het symbolisme als extravagante kunst
Het symbolisme als kunststroming in België is net als in Frankrijk verbonden met de symbolistische literatuur uit die landen. In de kunstwereld wordt deze vorm van kunst gezien als extravagant en elegant. Rond het jaar 1900 lieten veel kunstenaars zich in hun werk inspireren en het symbolisme veroverderde overal in de wereld conservatoren en directeuren van musea en galerieën. Het symbolisme is karakteristiek en beweegt zich telkens op de grenzen tussen realiteit, droom en twijfel, bevrijding en ondergang.
Der Kuss der Sphinx
De kunst kenmerkt zich door het gebruik van kostbare materialen, elegante en lineaire vormgeving en melancholische beeldvorming, die we terugvinden in de schilderkunst, werk op papier, sieraden, beelden, sculpturen en meubels. Een prachtig uitgevoerd en rijk geïllustreerd kunstboek begeleidde als catalogus de expositie “Der Kuss der Sphinx - Symbolismus in Belgien”, die in 2008 plaatsvond in het mooie kunstcentrum BA-CA Kunstforum in Wenen.
Meerdere achtergrond verhalen geven een waardevol beeld over een relatief moderne kunststroming, die een beetje lijkt op de Jugendstijl en toch een geheel eigen uitstraling heeft. Centraal in de catalogus staan werken van Belgische kunstenaars uit de symbolistische tijd.
ISBN 978 3 7757 2067 0, “Der Kuss der Sphinx”, Michel Draguet, e.a., Hatje Cantz Verlag, 2007, 280 pagina’s.
BA-CA Kunstforum, Freyung 8, A-1010 Wien, www.ba-ca-kunstforum.at.
Gerelateerde artikelen
Te koop in onze webshop
Fernand Léger
Gerelateerde webshop producten
Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,0065
van € 34,95 voor € 20,00Berlin 3D
nu voor € 20,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé