Hyperrealistische modellen maken verwarde bezoekers (3)

24 september 2018

Het menselijk lichaam wordt extreem realistisch en zelfs buiten proporties vastgelegd. We spreken dan over de kunst van kunstenaars als Marc Sijan, Ron Mueck, Sam Jinks en Evan Penny. Deze werken brachten een visueel schokkend effect teweeg. De ontwikkeling van de realistische kunst als kunststroming in de 20e eeuw is echt op gang gekomen door Amerikaanse invloed met stromingen als pop art en het fotorealisme, alsmede het Nouveau Réalisme in Europa. Daarna werd de perfecte illusionistische voorstelling van het menselijk lichaam een feit.

Hyperrealistische modellen maken verwarde bezoekers (3)

Almost Alive. Hyperrealistische Skulptur in der Kunst

Er zijn kunstenaars die de perfectie bereiken door bewerking van “afgietsels” van levende modellen, terwijl een andere groep kunstenaars kiezen voor het “schieten” van talrijke foto’s om een perfect model te realiseren. Het beschilderen van de basismodellen maken de kunstbeelden meer dan compleet. Vanuit de vele vestigingen van Madama Tussauds kennen we inmiddels het niveau van de gerealiseerde perfectie.

Bij speciale gelegenheden staan in deze “theaters” echte personen naast hun evenbeelden. De catalogus geeft alle werken op groot formaat weer. Door de vele wetenschappelijke en kunstzinnige tekstbijdragen (in het Duits en Engels) is er een waardevol document ontstaan voor kunstliefhebbers, docenten en studerenden aan de kunsthogescholen en kunstacademies.

Hyperrealistische modellen maken verwarde bezoekers (3) - 2 Hyperrealistische modellen maken verwarde bezoekers (3) - 3
Kunstenaar Jamie Salmon aan het werk aan zijn hyperrealistische schepping. Uit: Almost Alive. Courtesy of the artist and Anthony Brunelli Fine Arts.

Van elke deelnemende kunstenaar is namelijk een compacte biografie opgenomen en beschrijft de betreffende auteur de ontwerpstijl van deze kunstenaar. Zowel de levensechte beelden als de schokkend aandoende beelden zorgen voor een hoge aantrekkingskracht op de bezoekers van de goed georganiseerde tentoonstelling en geven de catalogus een extra vermakelijke en educatieve waarde.

ISBN 978-3-7774-3186-4, “Almost Alive. Hyperrealistische Skulptur in der Kunst”, Otto Letze en Nicole Fritz, Hirmer Verlag, 2018, 144 pagina’s.


Gerelateerde artikelen