Intensief kleurgebruik in het werk van Robert Delaunay (3)

13 oktober 2018

In 1907 wordt hij voor militaire dienst opgeroepen en een jaar later is Delaunay wegens gezondheidsredenen uit de militaire dienst ontslagen. Regelmatig kiest hij het motief Eiffeltoren als centraal thema in zijn kunstwerken en brengt alles in een geometrisch-achtig beeldveld van kleuren en vormen tot een visueel ritme.

Intensief kleurgebruik in het werk van Robert Delaunay (3)

Robert Delaunay und Paris

In de loop van zijn kunstrijke carrière is Delaunay bevriend geraakt met meerdere bekende kunstenaars als Henri Rousseau, Fernand Léger, Guillaume Apollinaire en Hans Arp. Zo rond 1911 wordt zijn werk sterk beïnvloed door de kunststijlen van Duitse kunstenaars als August Macke en Franz Marc en door de Zwitser Paul Klee. Sonia en Robert Delaunay organiseren in diverse steden regelmatig kunstexposities en grote schilder- en decoratie-opdrachten worden met succes uitgevoerd en gereali-seerd.

De catalogus bevat een uitgebreide biografie van Robert Delaunay met van jaar tot jaar een opsomming van gebeurtenissen en feiten uit het leven en werk. Naast de ruim 80 kunstwerken tonen de expositie en de catalogus een serie unieke foto’s van de Eiffeltoren in aanbouw en na de oplevering en geven een overzicht van een film en enkele boeken met een relatie tot de onderwerpen. In het eerste artikel “Paris als Muse” bespreekt gastcurator de werken van Delaunay, die ontstonden in de periode 1909-1938.

Intensief kleurgebruik in het werk van Robert Delaunay (3) - 2
Drame polotique, Robert Delaunay, 1914, olieverf en collagetechniek op karton, 88,7 x 67,3 cm, National Gallery of Art, Washington, donatie door de Joseph H. Hazen Foundation (afbeelding van een schilderij).De titelzijde van het tijdschrift Kunsthaus Zürich, Magazin 3 van juli 2018 met een afbeelding van Rythmes: Joie de Vivre.

Het spektakel van Parijs is zichtbaar in zijn voorstellingen op de kunstwerken. In het tweede artikel geeft de auteur een beeld van de vriendschap tussen Delaunay en Rousseau. In het derde gedeelte beschrijft de auteur de portretten, die vooral in 1920-er jaren zijn geschilderd en getekend. Een catalogus voor kunststudenten en kunstliefhebbers.

ISBN 978-3-86828-884-1, “Robert Delaunay und Paris”, Esther Braun-Kalberer, Franziska Lentzsch en Manuela Reissmann, Kehrer Verlag, 2018, 175 pagina’s.

Kunsthaus Zürich, Heimplatz 1, CH-8001 Zürich, www.kunsthaus.ch.


Gerelateerde artikelen