István Orosz onderzoekt Holbein's Ambassadeurs

17 juli 2012

Auteur, graficus, reclameman, kunstenaar en vooral een ontwerper van anamorfosen schreef en illustreerde het Hongaarse boek “The Ambassador and the Pharaoh”. De auteur zit op het bankje in het schilderij en heeft contact met Jean de Dinteville en Georges de Selve. Zijn voeten bedekken het meest bijzondere en magische gedeelte van het schilderij “The Ambassadors” uit 1533 van kunstschilder Hans Holbein de Jonge. Op dit deel van deze prachtige voorstelling heeft de schilder namelijk een anamorfose geschilderd. István Orosz graaft in de historische achtergronden van dit geheimzinnige en magische beeld, dat uitsluitend kan worden bekeken vanuit een bijzondere kijkpositie.

István Orosz onderzoekt Holbein's Ambassadeurs

The Ambassador and the Pharaoh

Fantasie en magie in anamorfosen

Hans Holbein de Jonge ontmoette als kunstschilder veel geleerden, waaronder Erasmus en illustreerde voor hem zijn boek “Lof der Zotheid”. Een groot deel van zijn oeuvre schilderde Hans Holbein in Londen, waaronder “The Ambassadors”. Dit beroemde schilderij hangt in het algemeen in één van de zalen van de National Gallery in Londen en kan van nabij bestudeerd en beoordeeld worden. Hoe István Orosz dat heeft gedaan is getekend in meerdere afbeeldingen. Zo te zien een lastig karwei en de moeite waard. Uiteindelijk vindt hij de juiste positie om het geschilderde doodshoofd in het juiste perspectief te bewonderen.

István Orosz onderzoekt Holbein's Ambassadeurs - 2 István Orosz onderzoekt Holbein's Ambassadeurs - 3

Schilderijen kunnen geheimen hebben

Maar er is veel meer te zien aan het schilderij. Het werk is namelijk sterk gerestaureerd en heeft de geheimen waarschijnlijk prijsgegeven. De auteur maakt er een spannend verhaal van en brengt de lezers op de hoogte van het verschijnsel van de anamorfose. Ook neemt hij de lezer mee naar het leven van de kunstenaar. Er is een Engelse vertaling van dit interessante boek in voorbereiding.

ISBN 978-963-279-443-3, “A Követ És A Fáraó”, István Orosz, Typotex Publishing, 2011, 208 pagina’s


Gerelateerde artikelen