Kinetische kunst door beweging, ruimte en tijd

29 juli 2014

In de Galerie Denise René in Parijs vond in 1955 de nu al legendarisch geworden tentoonstelling “Le Mouvement” plaats. Een beweging als uitdrukkingsmiddel is het thematische visuele perspectief in de getoonde kunstwerken.

Kinetische kunst door beweging, ruimte en tijd

Le Mouvement. Vom Kino zur Kinetik

De bijbehorende publicatie “Kleur-Licht-Beweging-Tijd” werd wereldwijd beschouwd als een basis document voor de kinetische kunst. In de nieuwe expositie “Le Mouvement. Vom Kino zur Kinetik” in meerdere zalen van het Museum Tinguely (www.tinguely.ch) is een fors deel van die veel aangehaalde kunstshow gereconstrueerd met kunst uit toonaangevende internationale collecties. De ontwikkeling in de kinetische kunst is op een meesterlijke wijze te zien aan de hand van kunstwerken van Yaacov Agam, Jesús Rafael Soto en Victor Vasarely, met een beweging die door toeschouwers zelf wordt veroorzaakt tijdens het langslopen. In andere werken zorgen kleine motortjes voor een beweging. Door de ruimtelijke opstellingen van kunstwerken ontstaan er zelfs kleine filmpjes vanuit een actieve opstelling van de kijker. Kunstenaars als Yaacov Agam, Robert Jacobsen, Pol Bury en Marcel Duchamps en zeker het werk van Jean Tinguely spelen op interactieve wijze met de kijkers. Ook de bekende flipboekjes van Robert Breer krijgen van de bezoekers veel aandacht. In 1955 was er tevens aandacht voor experimentele films in combinatie met muziek en kunst. Films van Duchamp, Moholy-Nagy en Ray zijn in de expositie te zien. De catalogus geeft over de actieve kunstwerken een boeiend beeld in een modern kunstperspectief.

ISBN 978-3-86828-131-6, “Le Mouvement. Vom Kino zur Kinetik”, Roland Wetzel, Kehrer Verlag, 2010, 160 pagina’s.


Gerelateerde artikelen