Kleuren geven ruimten sfeer en uitstraling

22 februari 2016

Het referentie- en studieboek “Farbe - Kommunikation im Raum” is een nieuwe geactualiseerde en uitgebreidere uitgave van het oorspronkelijke Duitstalige boek “Mens - Kleur - Ruimte” uit 1998. Deze moderne uitgave laat op voortreffelijke wijze de sterke communicatieve invloed van kleurgebruik in woon-, bedrijfs- en verblijfsruimten zien en beleven. Kleuren maken deel uit van onze woon- en werk-omgeving. Zowel de natuurlijke als de door de mens gemaakte kleuren maken daar deel vanuit. Ze vertegenwoordigen allerlei waarden en vervullen zelfs sterk onderscheidenlijke functies, zoals die van het informeren, ordenen en waarschuwen.

Kleuren geven ruimten sfeer en uitstraling

Farbe - Kommunikation im Raum

Kleuren dienen echter ook voor het vervullen van esthetische motieven, taken in de menselijke omgang en beïnvloeden van vormen en uitstralingen. Een sterke werking heeft kleur bij het herkennen en accepteren van objecten, vorm, vlakken en ruimten. De menselijke reacties op een bepaalde kleur is sterk afhankelijk van de persoon en de omgeving. Door onderzoek en ervaring van kleurdeskundigen is het mogelijk gebleken om op kleurconcepten voorspelbare reacties aan te geven.

De auteurs bespreken gedetailleerd het fenomeen kleur in relatie tot onze visuele waarneming en persoonlijke factoren. Ook de specifieke eigenschappen van kleur, kleurcontrasten en kleursystemen zijn helder beschreven. De voorbeelden in het boek zijn van bijzondere waarde.

ISBN 978 3 7643 7595 9, “Farbe - Kommunikation im Raum”, Gerhard Meerwein, Bettina Rodeck en Frank Mahnke, Birkhäuser Verlag, 2007, 152 pagina’s.


Gerelateerde artikelen