Kleurengids voor grafisch ontwerpers
De grafische wereld kent vele manieren en methoden voor grafisch ontwerpers om hun ideeën en producten in beeld te brengen. Een forse variëteit aan creatieve media met verschillende eigenschappen en mogelijkheden staat ter beschikking. Gebruik van kleur staat in de presentaties van ontwerpers centraal. Afhankelijk van het principe van het gebruikte medium is de keuze voor kleur direct bepaald door het toegepaste materiaal, de omgeving of het gebruik van verfpigment en drukinkt. Veel kunstenaars en grafisch ontwerpers maken bij hun creatieve scheppingen nog gebruik van het fysieke kleurgebruik door het mengen van pigmenten of drukinkten.
Color Management
Zij maken schetsen, maquettes of kleine bouwwerkjes en geven de ontwerpen een kleurtje om daarmee te communiceren met hun opdrachtgevers en toekomstige kopers van kunstwerken of ontwerpen.
Dankzij de nieuwste digitale technologie is het gebruik van kleur vanuit software voor elke kunstenaar en grafisch designer beschikbaar en financieel bereikbaar.
Gevestigde ontwerpers gaan steeds meer over op het gebruik van digitale kleuren bij elke vorm van visuele communicatie. In het boek ‘Color Management’ geven de auteurs op uitgebreide wijze de details en technische specificaties, die relevant zijn voor een optimale communicatie met kleur op 2D en 3D visuele drukvormen, voorwerpen en objecten in stilstaande en bewegende situaties.
De inhoud geeft theoretische beginselen, technische achtergronden en voorbeelden uit de praktijk om ontwerpers, studenten en vele andere gebruikers van kleur te informeren en te inspireren om ‘digitaal’ te gaan met het gebruik van kleur. Lezers en gebruikers van dit uiterst waardevolle studieboek en referentiebron leren alles over de kleurentheorie, kleursystemen, het mengen van pigment, inkt en licht en het bedrukken van papier, stof en andere materialen. Ook maken zij kennis met het ervaren en reageren van de mens op kleur in specifieke en dagelijkse toepassingen.
De benadering van kleur is uitdagend en prikkelend om zelf te ervaren hoe kleur op eenvoudige digitale wijze toegepast wordt. Het kleurgebruik in het boek heeft een relatie tot het Pantone kleursysteem. Het prachtige ideeën- en educatieve boek bevat een CD met 10.000 kleuren en de bijbehorende digitale gegevens om direct te verwerken in kleurrijke ontwerpen.
ISBN 2 88046 819 1, “Color Management”, John T. Drew en Sarah A. Meyer, RotoVision SA, 2005, 224 pagina’s
Gerelateerde artikelen
Online verkrijgbaar
Het in dit artikel besproken product is online verkrijgbaar bij Bol.com
Gerelateerde webshop producten
65
van € 34,95 voor € 20,00Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,00Front 14/18
nu voor € 24,80Berlin 3D
nu voor € 20,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé