Kleurentheorie van Goethe is gebaseerd op de natuur (2)
De auteur laat lezers ervaren dat zijn verzamelde en geordende kennis over die natuur hun tijd toen al ver vooruit waren en vandaag voor de toekomst relevanter zijn dan ooit tevoren. Bekend is tevens dat Goethe vanaf die periode aan het begin stond van de levenslange onderzoekswens van stenen en planten, dieren en mensen, licht en kleur. “De natuur schept eeuwig nieuwe vormen, wat er is, is er nooit geweest, wat er was, komt niet meer terug - alles is nieuw, maar eigenlijk steeds oud”.
Newtons Gespenst und Goethes Polaroid. Über die Natur
Een citaat uit het “Fragment” om over na te denken en om ons op te warmen voor het lezen van de compacte publicatie met de alchemistische afbeelding op de voor- en achterzijde. In het volgende hoofdstuk worden allerlei gebeurtenissen en bijzonderheden rondom de publicatie “Fragmenten over de natuur” uitgebreid beschreven, waarmee de lezers ervaren hoe Goethe en anderen spraken over en reageerden op de inhoud van de uitgave en de vele herdrukken van de publicatie uit 1782.
In dit gedeelte is al aangegeven dat Isaac Newton vanuit de resultaten van enkele proeven zijn theorie van het licht opstelde en dat de empirische Goethe zijn kleurenleer op vele observaties en beschouwingen heeft gebaseerd. Goethe heeft getwijfeld aan de juistheid van de lichttheorie van Newton. Zelf vond hij zijn beschouwing over kleur de beste verklaring. Verder bespreekt de auteur de rol en betekenis van gedichten voor Goethe bij zijn belangstelling voor de natuur, planten en andere bouwstenen voor het leven.
Goethe werd sterk geïnspireerd door de resultaten van diepgaand onderzoek van de plantenwereld door de onderzoeker Alexander von Humboldt en kreeg intense impulsen om in volle overtuiging van zijn kennis en kunde ook zijn bevindingen vast te leggen. Ook de opgebouwde kennis over Gaia, Griekse godin van de natuur en de aarde, interesseerde hem in het bijzonder. Goethe besteedde zijn halve leven aan het oplossen van vragen over licht en kleur en voelde de geest van Newton meekijken naar zijn bevindingen. De kleurenleer van Goethe inspireerde ook de uitvinder van de Polaroid-film. Daarom de titel van dit voortreffelijke en fascinerende boek over Goethes-natuur.
ISBN 978-3-86489-238-7, “Newtons Gespenst und Goethes Polaroid. Über die Natur”, Mathias Bröckers, Westend Verlag, 2019, 126 pagina’s.
Gerelateerde artikelen
Online verkrijgbaar
Het in dit artikel besproken product is online verkrijgbaar bij Bol.com
Gerelateerde webshop producten
Berlin 3D
nu voor € 20,00Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,0065
van € 34,95 voor € 20,00Fernand Léger
nu voor € 30,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé