Kleurexperimenten en de invloed op beeldende kunst

22 september 2013

Op wetenschappelijke manier gaat een groep deskundigen in artikelen in op de invloed van Newtons kleurexperimenten op de beeldende kunst in de 18e en vroeg 19e eeuw. Sommige wetenschappers zijn gedetailleerd te werk gegaan en kwamen tot verrassende conclusies.

Kleurexperimenten en de invloed op beeldende kunst

Verfeinertes Sehen

De theorie van het licht en zijn kleurentheorie hebben de wetenschapper Isaac Newton onsterfelijk gemaakt. De informatie in het boek is het resultaat van bewerkte voordrachten van een eerder gehouden colloquium. Binnen de centrale vraag op Newton’s bijdrage is onderzoek gedaan naar de praktijk van het schilderen, de vorming van kleurenleer, nieuwe grafische reproductietechnieken, de beschikbaarheid van kleurpigmenten en de rol van de optische instrumenten.
In de 18e eeuw was er nog onvoldoende scheiding tussen licht- en pigmentkleur. Kunstenaars uit die tijd mengden met blauw, rood en geel. Veel chemische experimenten brachten al snel nieuwe verven met speciale karakters. Ook de rol van Goethe in de kleurenleer is uitgebreid besproken. Het boek bevat een diversiteit van onderwerpen uit de kunst en techniek uit het Europa van de 18e eeuw. Meerdere kunstwerken zijn breed geanalyseerd op kleurgebruik. Het gebruik van optische instrumenten bij het tekenen en schilderen geeft de lezers een uniek beeld over de boeiende historische ontwikkelingen. Een boek voor studenten kunstgeschiedenis.

ISBN 978-3-486-58490-5, “Verfeinertes Sehen”, Werner Busch, Oldenburg Wissenschaftsverlag, 2008, 227 pagina’s.


Gerelateerde artikelen