Kunst en cultuur zitten in een greep van marktdenken

11 april 2016

Volgens auteur en cultuurdeskundige zijn kunst, kunstkritiek en het cultuurbeleid in de greep van het marktdenken. Kunst is koopwaar geworden, de kunstenaar is een commercieel merk geworden en liefhebbers van cultuur zijn klanten geworden. Instellingen voor cultuur hebben zich inmiddels ontwikkeld als handelaren in oude, jonge en moderne kunst. De auteur brengt in een geweldige woordenstroom, naar een voorbeeld van de beeldenstorm, het extreme verval van onze kunst en cultuur door een kritische beschouwing voor het voetlicht.

Kunst en cultuur zitten in een greep van marktdenken

Buy Buy Art

Een boek vol kritiek, feiten, goed en slecht nieuws, dwalingen, falen en natuurlijk een sprankje hoop dat alles in de toekomst weer een beetje beter zal gaan met ons cultuur- en kunstdomein. De financiële wanordelijke crisis vormt zeker één van de aanleidingen dat er flink wordt bezuinigd op uitgaven voor kunst en cultuur en aankoop van kunstwerken. Het verslappen van de aandacht van het grote publiek voor aankopen van kunst kan ook een gevolg zijn van de extreem dwaze verkoopprijzen van zogenoemde waardevolle kunstwerken.

Eigenaren van musea en kunstcollecties bieden waardevolle werken uit eigen collecties te koop aan om de kas te vullen of de financiële te korten weer éénmalig aan te vullen. Inmiddels is het beroep van kunstenaar voor meerdere artiesten niet meer zo aan-trekkelijk door het wegvallen van financiële ondersteuning en de noodzakelijkheid om het eigen inkomen te verwerven.

Ook door kunstmarkten, verzamelbeurzen en rommelmarkten komen steeds meer creatieve uitingen op de markt, die in het algemeen voor aantrekkelijke prijzen te koop worden aangeboden. Museumdirecteuren hebben nauwelijks budget voor de regelmatige aankoop van kunst van veel belovende kunstenaars. De armoede heeft ook in de museale wereld haar intrede gedaan.

De auteur van Buy Buy Art heeft de huidige situatie op een kritische wijze en vooral met een boeiende en fascinerende aanpak en gedetailleerdheid beschreven in drie samenhangende gedeelten. Deel 1 gaat over de cultuurstrijd, deel 2 over de grote aanvaarding en deel 3 beschrijft de grote uitverkoop. Voor beheerders, curatoren, directeuren, beleidsmakers en voor voorzitters van Vrienden van het Museum belangrijke beschouwingen voor toekomstige structuur in cultuur- en kunstbeleid.

ISBN 978-94-91297-47-2, “Buy Buy Art”, Robrecht Vanderbeeken, Uitgeverij EPO, 2015, 260 pagina’s.


Gerelateerde artikelen