Kunst en cultuur zitten in een greep van marktdenken
Volgens auteur en cultuurdeskundige zijn kunst, kunstkritiek en het cultuurbeleid in de greep van het marktdenken. Kunst is koopwaar geworden, de kunstenaar is een commercieel merk geworden en liefhebbers van cultuur zijn klanten geworden. Instellingen voor cultuur hebben zich inmiddels ontwikkeld als handelaren in oude, jonge en moderne kunst. De auteur brengt in een geweldige woordenstroom, naar een voorbeeld van de beeldenstorm, het extreme verval van onze kunst en cultuur door een kritische beschouwing voor het voetlicht.
Buy Buy Art
Een boek vol kritiek, feiten, goed en slecht nieuws, dwalingen, falen en natuurlijk een sprankje hoop dat alles in de toekomst weer een beetje beter zal gaan met ons cultuur- en kunstdomein. De financiële wanordelijke crisis vormt zeker één van de aanleidingen dat er flink wordt bezuinigd op uitgaven voor kunst en cultuur en aankoop van kunstwerken. Het verslappen van de aandacht van het grote publiek voor aankopen van kunst kan ook een gevolg zijn van de extreem dwaze verkoopprijzen van zogenoemde waardevolle kunstwerken.
Eigenaren van musea en kunstcollecties bieden waardevolle werken uit eigen collecties te koop aan om de kas te vullen of de financiële te korten weer éénmalig aan te vullen. Inmiddels is het beroep van kunstenaar voor meerdere artiesten niet meer zo aan-trekkelijk door het wegvallen van financiële ondersteuning en de noodzakelijkheid om het eigen inkomen te verwerven.
Ook door kunstmarkten, verzamelbeurzen en rommelmarkten komen steeds meer creatieve uitingen op de markt, die in het algemeen voor aantrekkelijke prijzen te koop worden aangeboden. Museumdirecteuren hebben nauwelijks budget voor de regelmatige aankoop van kunst van veel belovende kunstenaars. De armoede heeft ook in de museale wereld haar intrede gedaan.
De auteur van Buy Buy Art heeft de huidige situatie op een kritische wijze en vooral met een boeiende en fascinerende aanpak en gedetailleerdheid beschreven in drie samenhangende gedeelten. Deel 1 gaat over de cultuurstrijd, deel 2 over de grote aanvaarding en deel 3 beschrijft de grote uitverkoop. Voor beheerders, curatoren, directeuren, beleidsmakers en voor voorzitters van Vrienden van het Museum belangrijke beschouwingen voor toekomstige structuur in cultuur- en kunstbeleid.
ISBN 978-94-91297-47-2, “Buy Buy Art”, Robrecht Vanderbeeken, Uitgeverij EPO, 2015, 260 pagina’s.
Gerelateerde artikelen
Online verkrijgbaar
Het in dit artikel besproken product is online verkrijgbaar bij Bol.com
Gerelateerde webshop producten
Fernand Léger
nu voor € 30,00Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,0065
van € 34,95 voor € 20,00Berlin 3D
nu voor € 20,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé