Kunst van Edward Hopper als een Amerikaans symbool

18 mei 2014

In de Amerikaanse moderne schilderkunst uit het begin van de twintigste eeuw speelt het oeuvre van kunstenaar Edward Hopper (1882-1967) een voorname rol. Zijn kunst tussen realisme en abstractie valt op door de lege straten, kleurrijke landschappen en eenzame figuren in een deuropening of in de lobby van een hotel.

Kunst van Edward Hopper als een Amerikaans symbool

Modern Life. Edward Hopper en zijn tijd

In zijn oeuvre is een opvallende continuïteit waar te nemen en blijft zijn stijl herkenbaar en magisch van uitstraling. Zijn voorstellingen zijn in het algemeen geen werkelijkheid, maar wel situaties die veel indruk maken bij de waarnemers. Zijn werk heeft een stempel gedrukt op het beeld dat wij hebben van Amerika. In de Kunsthal Rotterdam was in 2010 in de expositie “Modern Life” een beeld te zien van het werk van Edward Hopper en tijdgenoten van hem. Zowel in de expositie als in de begeleidende overzichtelijke en leerzame catalogus wordt Hopper voor het eerst in de context van zijn tijd getoond aan de hand van topstukken van hem en ruim 80 meesterwerken van andere Amerikaanse schilders en fotografen. Uit de collectie van het Whitney Museum of American Art in New York is het werk geselecteerd van kunstenaars als Alfred Stieglitz, Man Ray, Lyonel Feininger, Charles Sheeler, Grant Wood, Georgia O’Keeffe, Reginald Marsh en Oscar Bluemner. De werken van Hopper en zijn tijdgenoten zijn uitvoerig besproken en auteurs geven hun visie over het werk van Hopper en zijn tijdgenoten. Een mooi boek voor de kunstliefhebbers.

ISBN 978-90-400-8667-0, “Modern Life. Edward Hopper en zijn tijd”, Barbara Haskell, Waanders Uitgevers, 2009, 240 pagina’s.


Gerelateerde artikelen