Kunst van Sean Scully heeft een emotionele achtergrond (2)

15 augustus 2019

Anderzijds ontwerpt de kunstenaar werk met een universeel visueel krachtenspel tussen horizontaliteit en verticaliteit. Zijn observaties van zijn spelende tweede zoon en de daaruit gerealiseerde werken is een reactie op zijn emoties na het overlijden van zijn eerste zoon Paul door een noodlottig ongeval in 1983.

Kunst van Sean Scully heeft een emotionele achtergrond (2)

Sean Scully. Eleuthera

Onder vroegere invloed van het Duitse expressionisme en zijn belangstelling voor het minimalisme van Sol LeWitt en Donald Judd wist hij zich te “verrijken” met emotionele energie. Zelfs met abstracte werken brengt hij herinneringen en stemmingen in beeld. Om zijn ontwerpen zo realistisch en echt mogelijk neer te zetten, maakt hij ook gebruik van de fotocamera om aanzichten van oude houten huizen en gemetselde muren vast te leggen, voordat hij ideeën omzet in concrete werken.

In de catalogus geeft de kunstexpert Werner Spies in een essay een geïllustreerd beeld over Scully’s kunstzinnige ontwikkelingen en zijn inspiratiebronnen. Voorafgaand daaraan geeft Scully in een vertelling zijn keuze voor de locatie Eleuthera. Het kunstboek bevat de teksten van gesprekken tussen Scully en Elisabeth Dutz. Een prachtig kunstboek voor de liefhebbers van kunst met inhoud.

Kunst van Sean Scully heeft een emotionele achtergrond (2) - 2
Eleuthera, Sean Scully, 2017, olieverf op aluminiumplaat, 215,9 x 190,5 cm, catalogusnummer 15.

ISBN 978-3-7356-0565-8, “Sean Scully. Eleuthera”, Klaus Albrecht Schröder, Kerber Verlag, 2019, 160 pagina’s.

Albertina, Albertinaplatz 1, A-1010 Wenen, www.albertina.at.


Gerelateerde artikelen