Kunstenaarsduo zet kunst centraal in de samenleving

16 oktober 2022

In 1997 werd een bijzonder kunstproject en -experiment door het Russische kunstenaarsduo Komar & Melamid afgesloten met een eindpresentatie in het Museum Ludwig Keulen onder de titel “het meest gewilde - het meest ongewenste schilderij”. Daarmee vond het project zijn conclusie en climax in de opstellingen en in de bijbehorende publicatie, die in bepaalde boekwinkels nog verkrijgbaar is.

Kunstenaarsduo zet kunst centraal in de samenleving

Het project was oorspronkelijk bedoeld voor de VS en de Sovjet-Unie, maar toerde in een periode van enkele jaren in 14 landen. Zoals Komar & Melamid in hun evaluaties hebben benadrukt, werd twee derde van de wereldbevolking demoscopisch geregistreerd. Komar & Melamid zijn bovendien de protagonisten van een subversieve, politiek beïnvloedbare artistieke praktijk, afgewisseld met ironie en surrealistische humor, die in de toenmalige Sovjet-Unie alleen ondergronds kon overleven.

Zij reageerden uiterst alert en precies op het dagelijkse sociale leven en waren zich ervan bewust dat, net als voor de westerse massaconsumptiemaatschappij Coca-Cola en auto's, sterren en strips, de iconen van het dagelijks leven waren waarnaar kun-stenaars trokken, zij als kunstenaars uit het Oosten deel uitmaakten van het visuele propaganda-apparaat van de Sovjet-Unie, zowel in hun intuïtieve als rationele waarnemingssysteem en diep gevormd waren. In die tijd bedachten zij de term Soz Art (in plaats van Pop Art). In 1978 volgde een emigratie in de VS met een aankomst in New York. Een publicatie en inhoud voor studenten in kunststudies.

“The most wanted - The most unwanted painting”, Evelyn Weiss, Museum Ludwig Köln, 1997, 71 pagina’s.


Gerelateerde artikelen