Kunstverzamling tussen maniërisme en surrealisme

1 september 2014

Talrijke kunstwerken uit de privécollectie van het echtpaar Richard en Ulla Dreyfus-Best waren wereldwijd in toonaangevende musea te bewonderen. Telkens was er sprake van een keuze van specifiek werk en altijd weer passend in het concept van de actuele expositie. In hun eigen concept van het verzamelen en de wens om alles te presenteren, werden de werken nog niet geëxposeerd. In het concept van de expositie “For Your Eyes Only” en in de luxe uitgevoerde bijbehorende catalogus tonen de verzamelaars hun unieke verzameling.

Kunstverzamling tussen maniërisme en surrealisme

For Your Eyes Only

Niet chronologisch, niet thematisch, niet alles van een bekende of een onbekende kunstenaar, nee! gewoon huiselijk en elk kunstwerk dicht bij elkaar. Bezoekers zien het grootste deel van de privécollectie in een kunstopstelling tussen maniërisme en surrealisme. Maniërisme of de late renaissance is een stijl die volgde op de periode van de hoge renaissance. De term was lang de voornaamste aanduiding voor de stijl van Italiaans geïnspireerde kunst vanaf circa 1520 tot ongeveer 1580. Rond 1520 probeerde een aantal Italiaanse kunstenaars de stijl (maniera) van hun voorgangers, de beroemde meesters als Rafael en Michelangelo, te evenaren. Aan de hand van ruim 100 werken tonen de tentoonstellingsmakers van de Peggy Guggenheim Collection in Venetië en van het Kunstmuseum Basel de eigen kosmos van de verzameling te evenaren. Door dit concept wordt tevens de inspirerende kracht van kunst zichtbaar. De Baselse kunstcollectie van Richard en Ulla Dreyfus-Best bevat werken van onder andere Pieter Bruegel de Oudere, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Max Ernst, Maarten van Heemskerck, Jan van Kessel, Andy Warhol, Alfred Kubin, Johann Heinrich Füssli, Man Ray en Yves Tanguy. De catalogus bevat afbeeldingen van de meeste kunstwerken en artikelen over de meeste kunststromingen in relatie tot deze huiselijke privékunstcollectie. De catalogus is een juweel voor liefhebbers van kunst en kunstuitingen en is geschikt voor toepassing bij het kunstonderwijs.

Kunstmuseum Basel, Basel, 20 september 2014 t.e.m. 4 januari 2015.

ISBN 978-3-7757-3742-5, “For Your Eyes Only”, Andreas Beyer, Hatje Cantz Verlag, 2014, 219 pagina’s.


Gerelateerde artikelen