Lijnen en bogen vormen bewegende fenomenen

15 december 2015

Centraal in de kunst van Ludwig Wilding (1927) staan lijnen. Met deze wel zeer eenvoudige hulpmiddelen construeert hij schijnramen en simuleert hij bewegingen in overigens statische voorstellingen. Uit dezelfde tweedimensionale figuren op één of meerdere transparante folies met lineaire structuren, ontwikkelt Wilding een optische kunst, die veel indruk maakt op de toeschouwer. Ineens ontstaat er een diepte effect of een vreemd bewegend effect bij het kijken naar het kunstwerk.

Lijnen en bogen vormen bewegende fenomenen

Ludwig Wilding. Visuelle Phänomene

Ludwig Wilding confronteert de kijker met een andere kijk op kunst en speelt met de mogelijkheden van verwarring en irritaties en verkent onze visuele grenzen. Aan het begin van de zestiger jaren was kunstenaar Ludwig Wilding al actief in de nieuwe kunststroming van de op-art. Ter gelegenheid van zijn 80e verjaardag verscheen een omvangrijke catalogus als kunstboek met een omvattend beeld van zijn veelzijdige oeuvre. Met succes is de overzichtsexpositie in het museum voor concrete kunst in het Duitse Ingolstadt al geëindigd, maar door het bijbehorende boek heeft de liefhebber voor op-art een unieke mogelijkheid om uitgebreid te genieten van wonderlijke optische kunst. Ludwig Wilding spreekt graag over zijn kunstzinnige ideeën en concepten.

Dat doet hij regelmatig in voordrachten voor studenten aan kunsthogescholen en tijdens kunstmanifestaties en in boeken, publicaties en catalogi van zijn exposities in musea en in galerieën. In het nieuwe boek over Wilding geven vooraanstaande kunstkenners een interessant beeld over het ontstaan en de waardering voor op-art in relatie tot ontwikkelingen in het werk van Wilding zelf. Ook van de kunstenaar vindt de lezer meerdere bijdragen over zijn keuze voor het realiseren van kunst in het themagebied van optische irritaties en het spel van magie en bedrog in de visuele waarneming.

Lijnen en bogen vormen bewegende fenomenen - 2
De voorzijde van de catalogus Wilding is voorzien van een verticaal transparant raster, dat gemonteerd is in een speciale boekomslag van 5 mm dik. Het plaatje er onder toont één van de twee beschikbare kunstwerken. Door het boek of door zelf te bewegen ontstaat er een leuk optisch effect.

Hij begon met werk met een abstract karakter, om al snel over te stappen naar ontwerpen en composities met geometrische structuren. De structuur werd ingewikkelder en er ontstaan Moiré-effecten. Dit fenomeen laat hij niet meer los en ontwerpt compacte werken met een sterk optisch effect in zwart en wit. Later experimenteert hij ook nu weer met succes met het gebruik van kleur om zijn bewegingen nog meer kracht te geven. Het geheel is een waardevol kunstboek geworden voor studenten in opleidingen voor kunst en multimedia en liefhebbers van het inspirerende werk van Wilding.

ISBN 978 3 87909 926 9, “Ludwig Wilding. Visuelle Phänomene”, Ines Bauer en Ludwig Wilding, Wienand Verlag, 2007, 252 pagina’s.


Gerelateerde artikelen