Lijnen en bogen vormen bewegende fenomenen
Centraal in de kunst van Ludwig Wilding (1927) staan lijnen. Met deze wel zeer eenvoudige hulpmiddelen construeert hij schijnramen en simuleert hij bewegingen in overigens statische voorstellingen. Uit dezelfde tweedimensionale figuren op één of meerdere transparante folies met lineaire structuren, ontwikkelt Wilding een optische kunst, die veel indruk maakt op de toeschouwer. Ineens ontstaat er een diepte effect of een vreemd bewegend effect bij het kijken naar het kunstwerk.
Ludwig Wilding. Visuelle Phänomene
Ludwig Wilding confronteert de kijker met een andere kijk op kunst en speelt met de mogelijkheden van verwarring en irritaties en verkent onze visuele grenzen. Aan het begin van de zestiger jaren was kunstenaar Ludwig Wilding al actief in de nieuwe kunststroming van de op-art. Ter gelegenheid van zijn 80e verjaardag verscheen een omvangrijke catalogus als kunstboek met een omvattend beeld van zijn veelzijdige oeuvre. Met succes is de overzichtsexpositie in het museum voor concrete kunst in het Duitse Ingolstadt al geëindigd, maar door het bijbehorende boek heeft de liefhebber voor op-art een unieke mogelijkheid om uitgebreid te genieten van wonderlijke optische kunst. Ludwig Wilding spreekt graag over zijn kunstzinnige ideeën en concepten.
Dat doet hij regelmatig in voordrachten voor studenten aan kunsthogescholen en tijdens kunstmanifestaties en in boeken, publicaties en catalogi van zijn exposities in musea en in galerieën. In het nieuwe boek over Wilding geven vooraanstaande kunstkenners een interessant beeld over het ontstaan en de waardering voor op-art in relatie tot ontwikkelingen in het werk van Wilding zelf. Ook van de kunstenaar vindt de lezer meerdere bijdragen over zijn keuze voor het realiseren van kunst in het themagebied van optische irritaties en het spel van magie en bedrog in de visuele waarneming.
Hij begon met werk met een abstract karakter, om al snel over te stappen naar ontwerpen en composities met geometrische structuren. De structuur werd ingewikkelder en er ontstaan Moiré-effecten. Dit fenomeen laat hij niet meer los en ontwerpt compacte werken met een sterk optisch effect in zwart en wit. Later experimenteert hij ook nu weer met succes met het gebruik van kleur om zijn bewegingen nog meer kracht te geven. Het geheel is een waardevol kunstboek geworden voor studenten in opleidingen voor kunst en multimedia en liefhebbers van het inspirerende werk van Wilding.
ISBN 978 3 87909 926 9, “Ludwig Wilding. Visuelle Phänomene”, Ines Bauer en Ludwig Wilding, Wienand Verlag, 2007, 252 pagina’s.
Gerelateerde artikelen
Te koop in onze webshop
Optische Täuschungen
Gerelateerde webshop producten
65
van € 34,95 voor € 20,00Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,00Berlin 3D
nu voor € 20,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé