Manipuleren visuele beelden als een eeuwenoud fenomeen (2)

18 augustus 2018

In haar stevige en geïllustreerde dissertatie “Fake Fotos” voor het verkrijgen van een academische titel geeft zij op thematische wijze een uitgebreide vergelijking tussen beeldmanipulatie van toen en de mogelijkheden van de hedendaagse multimedia om “fake nieuws” lange tijd als volkomen betrouwbaar rond te laten gaan. Het zal duidelijk worden dat “Fake News” een fenomeen is van alle tijden.

Manipuleren visuele beelden  als een eeuwenoud fenomeen (2)

Fake Fotos

De bewerkte en samengestelde foto’s van John Heartfield zijn niet bedoeld om vals te informeren, maar dienen om lezers scherp te houden en te informeren over politieke misstanden. John publiceerde zijn “Fake Fotos” in het tijdschrift “Arbeiter Illustrierte Zeitung” vanaf 1930 tot en met 1938. Ruim voor die periode was hij aangesloten bij dadaïsten, hetgeen in zijn ontwerpen zichtbaar is. Na een informatieve inleiding van de auteur volgen er zeven specifieke hoofdstukken waarin telkens een herkenbaar aspect uit de praktijk van John Heartfields fotomontages.

Manipuleren visuele beelden  als een eeuwenoud fenomeen (2) - 2
DDR, 1971, 15 pf, Helmut Herzfelde (hij noemde zich John Heartfield).

In het eerste hoofdstuk is het werk voor een fotografische reproductie behandeld. Daarna volgen onderwerpen als: de reflectie van het medium tijdschrift en de reacties van de maatschappij op massamedia, Heartfields fotomontages tussen kunst en commercie, de fotomontage als een attractie, het retoucheren als speciaal effect en zijn kunst van collages maken. Het zeer interessante studieboek voor het vak Multimedia & Beeldvorming sluit af met een uitgebreid literatuuroverzicht.

ISBN 978-3-8376-4144-8, “Fake Fotos”, Vera Chiquet, transcript Verlag, 2018, 236 pagina’s.


Gerelateerde artikelen