Mode in de jaren 50 en 60 van de 20e eeuw in Münster

28 juli 2016

Kleding is één van de oerbehoeften van de mens. Aan het begin van de 20e eeuw kon men in het algemeen aan de kleding zien tot welke bevolkingsgroep iemand behoorde. De mode in die beginperiode was een luxe voor slechts weinig burgers. Door de democratisering, technologische ontwikkeling en de industrialisering werd mode meer bereikbaar voor arbeiders en ontwikkelde de mode zich als massagoed.

Mode in de jaren 50 en 60 van de 20e eeuw in Münster

Von Kopf bis Fuss

Eigen persoonlijkheid, de wens om eens te wisselen van kleding in vorm, kleur en ontwerp en het psychologische gevoel van iets nieuws te hebben droegen bij aan een sterke groei van de kledingindustrie. Die groei kwam met name op gang aan het eind van de veertiger jaren na een periode van zware armoede en de snel opkomende Duitse economie.

De buitenlandse invloed op het modegevoel van de bevolking van Münster werd al snel zichtbaar door het oprichten van kleding-, schoen- en textielfabrieken. In 1950 waren er in Münster al meer dan 310 klerenmakers, 40 winkels en 29 hoedenmakers actief. De wereld van de mode stond in het middenpunt van een foto-expositie in 2009 in het stadsmuseum van Münster en is nu op boeiende wijze te zien in de catalogus.

ISBN 978-3-402-12779-7, “Von Kopf bis Fuβ”, Edda Bauβmann, Axel Schollmeier en Gudrun Söffker, Aschendorff Verlag, 2008, 175 pagina’s.

Stadtmuseum Münster, Salzstrasse 28, D-48143 Münster, www.stadtmuseum-muenster.de.


Gerelateerde artikelen