Museum Palais Populaire toont werken Caline Aoun
Als de "Artist of the Year" van Deutsche Bank laat Caline Aoun tot en met 2 maart 2020 in experimentele opstellingen zien hoe gegevens zich materieel kunnen manifesteren, hoe onafscheidelijk echte en virtuele werelden daadwerkelijk met elkaar zijn verbonden. Voor Aoun is de constante stroom van beelden en gegevens als een "ruis" die ons hele leven domineert. In plaats van deze mediaruis te intensiveren, concentreert het zich en geeft het een materiële dimensie.
Caline Aoun: seeing is believing
Ze beschrijft dit als een manier om "nieuwe ervaringen te creëren, vormen van stilte, lege ruimtes", een es-thetische omgeving te creëren die het mogelijk maakt om sensitief verbindingen te begrijpen en anders te overdenken. Aoun, geboren in Beiroet in 1983, behoort tot de generatie jonge Libanese kunstenaars die na het uitbreken van de burgeroorlog in 1975 hun opleiding in het buitenland hebben voltooid en vandaag een beslissende invloed hebben op de kunstscène in het Midden-Oosten.
Hoewel Aoun te maken heeft met fenomenen van digitalisering en internet, gebruikt zij geen krachtige computers, smartphones of VR-brillen voor het realiseren van kunstwerken. Ze werkt vaak met eenvoudige inkjetprinters, die ze gebruikt totdat het systeem instort en "onwillekeurig" steeds minder afbeeldingen produceert. Een bijna teerzwart oppervlak verandert meer en meer in rood-violette glinsterende kleurenvelden. Het ornament valt dan uiteen in nauwere staven van lichtblauw, turkoois en geel.
Terwijl de printer probeert de taak van het afdrukken van zwart bedrukte pagina's te voltooien, wordt de cartridge geleidelijk leger en leger. Het uitgeputte apparaat gebruikt immers alle beschikbare verfresten en het enige dat overblijft is wit, bezaaid met strepen en sporen van de lege printerkoppen. Aoun's werken verbeelden niet, maar zijn zelf het "tastbare" resultaat van een zogenaamd "onzichtbaar" proces, dat de kunstenaar in gedachten brengt.
De expositietitel “Zien is geloven” is letterlijk bedoeld. Dit wordt ook aangetoond door vier gereduceerde fonteinen van Infinite Energy, Finite Time, de centrale installatie van de tentoonstelling. Uit elke fontein borrelt een kleur die in het CMYK-kleurenmodel wordt gebruikt: cyaan, magenta, geel en zwart. De opvangbakken zijn verbonden door een systeem van transparante slangen. De expositie in PalaisPopulaire is de eerste grote solopresentatie van de Libanese kunstenaar in Duitsland.
ISBN 978-3-942294-33-1, “Caline Aoun: seeing is believing”, Thorsten Strauβ, Edition PalaisPopulaire, 2020, 139 pagina’s.
Palais Populaire Berlin, Unter den Linden 5, D-10117 Berlijn, www.db-palaispopulaire.de.
Gerelateerde artikelen
Online verkrijgbaar
Het in dit artikel besproken product is online verkrijgbaar bij Bol.com
Gerelateerde webshop producten
Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,00Bakeliet 1907-2007 catalogus
nu voor € 12,00Honoré Daumier - Paris: Der Schein vom Sein
nu voor € 20,00Fernand Léger
nu voor € 30,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé