Oneindige en verrukkelijke werken van Salvador Dalí (3)
De eigen promotie stond soms zo centraal dat er nauwelijks nog aandacht was voor de geweldige en inhoudsvolle afbeeldingen en fantasiën op zijn schilderstukken. Dalí is één van de weinige kunstschilders, die zich telkens verdiepte in beschikbare oudere en alle als nieuw gepresenteerde technologische ontwikkelingen en beeldtechnieken. Hij zocht naar de inhoud ervan en naar de gebruiksmogelijkheden in zijn kunstuitingen.
Dalí. Une histoire de la peinture
“Hij was zijn tijd altijd ver vooruit!” en dat liet hij zien in de werken en schreef er over in zijn toelichtingen en essays. “Ik hou van de provocatie in zijn werken!” geeft Montse Aguer aan in een interview rondom de organisatie en de opbouw van de expositie. Zo was Dalí bezig met stereoscopische voorstellingen in zijn schilderwerken en verwerkte zelfs een hologram in een collage. Gebeurtenissen in de wereld verwerkte hij eveneens op zijn doeken.
De curator begrijpt het veronderstelde narcisme van de Catalaan als een angst voor mensen en een poging om een beschermend masker te maken. Ja, hij en zijn vrouw Gala hechtten veel waarde aan het uiterlijk, zoals chique kleding, zegt Montse Aguer. Dalí wist al vroeg gebruik te maken van het effect door massamedia. Dalí raakte telkens weer betrokken bij de komst van een kunststroming, zoals die van het impressionisme en daarna van het kubisme en liet direct zijn reacties zien op doek.
Uiteindelijk beleefde hij het surrealisme als een ankerplaats in het geheugen met motieven die hij ontwierp vanuit het onbewuste en uit zijn droomwereld. Rare klokken en krukken zijn terugkerende onderwerpen in de schildermethode die Salvador Dalí “paranoïde-kritisch” noemde.
In zijn klassieke periode tussen 1940 en 1950, werd Dalí's passie voor kunstgeschiedenis en zijn enthousiasme voor de meesters van de Renaissance onthuld. Zijn verblijf in de VS bracht hem in contact met Amerikaanse kunststromingen in de jaren zeventig. Een vriendschap verbindt hem met Andy Warhol en de Pop Art is zijn laatste speeltuin. Mede dankzij alle foto’s konden de bezoekers zich extra oriënteren op Dalí’s scheppingskracht. Het kunstdocument is daardoor van een bijzondere kunstwaarde.
ISBN 978-2-7541-1103-4, “Dalí. Une histoire de la peinture”, Montse Aguer Teixidor en Laura Bartolomé Roviras, Éditions Hazan, 2019, 240 pagina’s.
Gerelateerde artikelen
Online verkrijgbaar
Het in dit artikel besproken product is online verkrijgbaar bij Amazon.de
Gerelateerde webshop producten
Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,00Fernand Léger
nu voor € 30,00Honoré Daumier - Paris: Der Schein vom Sein
nu voor € 20,00Bakeliet 1907-2007 catalogus
nu voor € 12,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé