Onscherpte leidt tot nieuwe uitingen in beeldende kunst

13 november 2014

In 2011 toonde de expositie “Unscharf. Nach Gerhard Richter” in de Hamburger Kunsthalle werken van vele kunstenaars, die zich zeker lieten inspireren door het gebruik van een onscherpte van het beeld in hun kunstvoorstellingen. Die onscherpte als een stijlprincipe in de fotografie en de schilderkunst is door het werk van Gerhard Richter steeds meer in de belangstelling gekomen bij schilders en fotografen. Het zijn vooral de jongere kunstenaars die experimenteren met het beeldfenomeen van onscherpte.

Onscherpte leidt tot nieuwe uitingen in beeldende kunst

Unscharf

Daarmee is op een eenvoudige wijze de combinatie van romantiek en nostalgie te realiseren. Een bewegingsonscherpte straalt nog eens extra de dynamiek van het moderne leven voor en geeft de kijker een geheel nieuwe ervaring van de kunstzinnige voorstelling. Een ander aspect van het gebruik van de onscherpte is het bewust veroorzaken van beeldverstoringen, die de voorstelling zo onherkenbaar maakt, dat de werkelijkheid volkomen opgelost is. Maar daarentegen krijgt het kunstwerk een verrassende en veelal een magische uitstraling en roept nieuwsgierigheid op bij de beschouwers.

Dit opmerkelijke visuele principe is door meerdere kunstenaars en fotografen met een internationale bekendheid opgepakt. In de bijbehorende catalogus is een schat aan voorbeelden afgebeeld en besproken. Over het specifieke onderwerp staan in de catalogus meerdere inhoudelijke artikelen en vindt de lezer veel informatie over de ontwikkelingen van het toepassen van de onscherpte vanaf de uitvinding van de fotografie in de 19e eeuw. Een mooi boek!

ISBN 978-3-7757-2805-8, “Unscharf”, Hubertus Gaβner en Daniel Koep, Hatje Cantz Verlag, 2011,
180 pagina’s.


Gerelateerde artikelen